آلومینیوم کماکان در کانون توجه معامله‌گران قرار دارد

تداوم رونق در بازار فلزات‌پایه

04:11 - 1400/01/18
پس از رونق معاملات فلزات پایه در روز گذشته، بیشتر محصولات معاملاتی این بازار در صبح امروز کماکان در محدوده مثبت قرار دارند اما از تب وتاب روز گذشته کمی کاسته شده چرا که برخی گزارش های اقتصادی منتشر شده از اقتصاد چین چندان باب میل سرمایه گذاران نبوده است. در این میان تحولات بازار آلومینیوم و اعلام حالت فورس ماژور از سوی برخی از تولیدکنندکان بزرگ این محصول در کانون توجه معامله گران قرار دارد.
تداوم رونق در بازار فلزات‌پایه

شب گذشته شاخص دلار آمریکا افتی ملموس را تجربه کرد و همین امر نیز به تقویت تقاضا در بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات پایه منجر شد. صبح امروز این نماگر روندی باثبات را در پیش گرفته اما کماکان به تبع تزلزل شب گذشته، تقاضا برای فلزات در سطح مناسبی قرار دارد.

با این وجود به علت انتشار برخی گزارش ها از اقتصاد چین، هیجان موجود در بازار در صبح امروز فروکش کرده است. بر طبق اعلام مرکز آمار ملی چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور در فصل ابتدایی سال جاری به 6/8 درصد رسید که این رقم منطبق با پیش‌بینی‌ها بود. با این وجود تولیدات صنعتی ماه مارس نرخ رشد سالانه ای برابر با شش درصد را پشت سرگذاشت که این رقم کمتر از برآوردها بود و همین امر نیز نگرانی‌هایی را میان فعالان بازار فلزات در زمینه چشم انداز تقاضای این محصولات از سوی چین برانگیخت.

در این میان با وجود رشد 5 درصدی آلومینیوم در شب گذشته و نزدیک شدن قیمت به اوج قیمت هفته سال اخیر، این محصول در صبح امروز باز هم در محدوده مثبت معامله می شود. پس از انتشار خبر تحریم شرکت روسال از سوی خزانه‌داری آمریکا، آلومینیوم در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. در روزهای اخیر برخی از شرکتهای بزرگ همچون ریوتینتو که به عنوان شریک تجاری روسال شناخته می شوند به تبع تحریم های اخیر در مورد برخی از قراردادهای فروش آلومینیوم خود حالت فورس مژور اعلام کردند و همین امر نیز به رشد بیش از پیش قیمت این محصول دامن زد. همچنین بازار فلزات لندن از امروز نام روسال را از فهرست نام های تجاری مجاز در این بازار خارج کرد.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی 0/5 درصدی در سطح 2393 دلار قرار گرفته است. مس به میزان 0/3 درصد گران شده و به 6903 دلار رسیده است. در این میان سرب با رشد 0/2 درصدی در سطح 2358 دلار قرار گرفته و روی با افزایش قیمتی 0/5 درصدی به 3150 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس و روی یکدرصد گران شدند. سرب با افزایشی 1/2 درصدی مواجه شد و قیمت آلومینیوم نیز به میزان 1/7 درصد بالا رفت.