نتایج جلسه اروپا درباره برجام

04:09 - 1400/01/18
موگرینی آخرین موضع رسمی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای حاکی از آن دارد که اروپایی‌ها قصد دارند به هر نحو ممکن برجام را حفظ کنند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید دارد انتظار نمی‌رود وزرای اروپایی علیه ایران تحریمی وضع کنند. خبرهای رسیده نشان می‌دهد اتحادیه به دلیل مخالفت‌های ایتالیا و اتریش نمی‌تواند در خصوص فعالیت‌های موشکی علیه ایران تحریم‌های جدیدی وضع کند.

اتحادیه اروپا تلاش‌های چندجانبه‌ای را برای تامین همزمان نظر تهران و واشنگتن درباره توافق هسته‌ای آغاز کرده است. رهبران اروپایی عضو گروه ۱+۵ همزمان با تاکید بر لزوم حفظ برجام، کوشش‌هایی را نیز با هدف برخی اصلاحات مورد نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده دردستور کار قرار داده‌اند. روز گذشته نیز نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برگزار شد که مساله برجام و سوریه از مهم‌ترین موضوعات این نشست بود.

خبرهای رسیده از جلسات نشان می‌دهد اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۷ فروردین نتوانست درباره اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران برای راضی کردن ایالات متحده به عدم خروج از برجام توافق کند. ایتالیا و اتریش از مخالفان اصلی این تحریم‌ها هستند.

این در حالی است که پس از حملات موشکی ائتلاف غربی به برخی مواضع در سوریه که با واکنش‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شد، رییس‌جمهور فرانسه در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرد که برای حل مساله سوریه باید با ایران گفت‌وگو کرد. پیش‌تر نماینده آمریکا در سازمان ملل، یکی از اهداف حمله به سوریه را جلوگیری از نفوذ ایران دانسته بود. همزمان با این واکنش‌ها، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تاکید کرد: زمان زدن‌وگریز برای اسرائیل گذشته و نیروهای مقاومت در منطقه قادر هستند پاسخ‌های بجای خود را بدهند. در روز‌های اخیر پس از تشدید تنش‌ها در سوریه، ناظران درباره احتمال وقوع درگیری بین ایران و اسراییل در سوریه هشدار می‌دهند.

در همین رابطه بخوانید:

آمریکا در پی جنگ اقتصادی با ایران

تکرار ادعاهای الجبیر علیه ایران

تحلیل فریدمن از تقابل ایران و اسراییل در سوریه