عوامل تاثیرگذار بر سقوط قیمت فلزات‌پایه

02:07 - 1400/01/18
این هفته باز هم بازار فلزات پایه زیر فشار شدیدی قرار گرفت و به غیر از آلومینیوم، دیگر محصولات معاملاتی این بازار با افت قیمتی قابل ملاحظه مواجه شدند. انتشار گزارشی ناامیدکننده از بخش تولیدی چین در کنار افزایش نگرانی در زمینه بروز جنگ تجاری تمام عیار میان آمریکا و شرکای بزرگ این کشور و همچنین برخی تحولات سمت عرضه همچون افزایش موجودی انبار در بازار فلزات لندن نیز در افت ملموس قیمت ها نقش شایانی داشتند.
عوامل تاثیرگذار بر سقوط قیمت فلزات‌پایه

تا روز چهارشنبه این هفته شاخص دلار رشدی ملموس را پشت سرگذاشت و به بالاترین سطح در پنج هفته اخیر رسید. رشد شاخص دلار که بیشتر ناشی از ارائه چشم انداز روشن از اقتصاد آمریکا توسط رئیس بانک مرکزی این کشور و همچنین انتشار گزارش های امیدوارکننده ای همچون شاخص اطمینان مصرف کنندگان بود، تقاضا برای فلزات را به میزان ملموسی کاهش داد.

در دو روز پایانی هفته اما ورق برگشت و بخش عمده ای از رشد پیشین شاخص دلار خنثی شد. اعلام تصمیم دولت ترامپ برای وضع تعرفه وارداتی بر فولاد و آلومینیوم نگرانی ها در زمینه بروز جنگ تجاری تمام عیار میان این کشور و شرکای بزرگی همچون چین، اتحادیه اروپا وکانادا را افزایش و همین امر نیز دلار را در مسیر نزولی قرار داد. با این وجود افت دلار نتوانست به نفع فلزات تمام شود چرا که نگرانی ها در زمینه جنگ تجاری بسیاری از بورس های اوراق بهادار جهان را متزلزل ساخت و نگرانی هایی را در زمینه چشم‌انداز رشد اقصاد جهانی ایجاد کرد و همین امر بازارهای کالایی را بیش از پیش زیر فشار قرار داد.

همانگونه که گفته شد شاید بتوان مهمترین خبر این هفته را موضع گیری رئیس جمهور آمریکا در زمینه وضع تعرفه بر واردات برخی از کالاهای استراتژیک دانست. دونالد ترامپ در این زمینه اعلام کرد که در هفته آینده به صورت رسمی تعرفه واردات بر این دو محصول اعلام خواهد شد. وی افزود که بر واردات آلومینیوم از کلیه کشورها به آمریکا تعرفه‌ای برابر با 10 درصد در نظر گرفته شده و رقم تعرفه واردات بر روی فولاد نیز در سطح 25 درصد خواهد بود. اعلام این خبر در ابتدا واکنش های متفاوتی را در میان فعالان بازار برانگیخت اما در نهایت به تبع ایجاد چشم انداز افزایش قیمت آلومینیوم در آمریکای شمالی با اعمال تعرفه وارداتی، قیمت این محصول را در مسیر صعودی قرار داد.

از دیگر عوامل تضعیف کننده بازار فلزات در این هفته می توان به انتشار گزارش ناامیدکننده شاخص مدیران خرید تولیدی چین اشاره کرد. صبح چهارشنبه اداره آمار ملی چین اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه فوریه با افتی یک واحدی نسبت به ماه ژانویه  به 50/3 واحد رسیده است. این میزان کاهش در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود. با وجود اینکه ارقام بالاتر از 50 واحد شاخص مذکور نشان دهنده رشد فعالیت های تولیدی به حساب می‌آید اما رقم اعلام شده به میزان ملموسی از پیش بینی‌ها پایین‌تر بود.

این هفته گمرک چین از افزایش 13 درصدی واردات مس تصفیه شده این کشور در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.  بر طبق گزارش این نهاد میزان واردات روی تصفیه شده نیز جهشی نزدیک به 300 درصد را تجربه کرده است.

از  دیگر خبرهای مهم روزهای اخیر می توان به تصمیم کارگران واحد فرآوری روی Cajamarquilla  در پرو برای برگزاری اعتصاب نامحدود از پنجم ماه مارس اشاره کرد. این اعتصاب در راستای افزایش سهم کارگران از سوددهی شرکت و همچنین بهبود شرایط کاری برگزار خواهد شد.

این هفته شاهد جهش موجودی انبار سرب در بازا فلزات لندن بودیم. در حالی که روز دوشنبه سطح ذخایر سرب در انبارهای بازار فلزات لندن در کمترین سطح از ژوئن 2013 قرار داشت، دو روز بعد یعنی روز چهارشنبه به یکباره بیش از 12 هزار تن از این محصول وارد انبار آنتورب بلژیک شد و همین امر نیز فشار ملموسی را بر قیمت سرب در روزهای اخیر وارد کرد. دیگر محصولات معاملاتی در بازار لندن به غیر از روی نیز با رشد موجودی انبار در این هفته مواجه شدند.