با انتشار گزارشی ناامیدکننده از بخش تولیدی چین

قیمت فلزات‌پایه در سراشیبی قرار گرفت

02:00 - 1400/01/18
با از سرگیری معاملات  فلزات پایه در روز چهارشنبه، بیشتر محصولات این بازار در محدوده منفی قیمت معامله می‌شوند. جهش ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان از شب گذشته تاکنون یکی از دلایل ایجاد فشار بر بازار به حساب می‌آید. علاوه بر این موضوع، انتشار گزارش ناامیدکننده شاخص مدیران خرید تولیدی چین نیز در تزلزل قیمت فلزات نقش پررنگی داشته است.
قیمت فلزات‌پایه در سراشیبی قرار گرفت

از شب گذشته تاکنون شاخص دلار در بازار جهانی ارز رشدی 0/63 درصدی را پشت سرگذاشته  و همین امر نیز تبدیل به عاملی در جهت تضعیف قیمت در بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات پایه شده است. بالا رفتن احتمال افزایش چهار مرتبه‌ای نرخ بهره آمریکا پس از ابراز خرسندی رئیس بانک مرکزی این کشور از روند حاکم بر رشد اقتصادی از دلایل اصلی رشد ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به حساب می‌آید.

در عین حال صبح امروز اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه فوریه با افتی یک واحدی نسبت به ماه ژانویه  به 50/3 واحد رسیده است. این میزان کاهش در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است. با وجود اینکه ارقام بالاتر از 50 واحد شاخص مذکور نشان دهنده رشد فعالیت های تولیدی به حساب می‌آید اما رقم اعلام شده به میزان ملموسی از پیش بینی‌ها پایین‌تر بود. به تبع این رویداد معاملات فلزات بیش از پیش زیر فشار قرار گرفت.

در این میان انتشار اخباری در زمینه تلاش وزارت تجارت آمریکا برای نهایی کردن تعرفه های جدید وارات فویل آلومینیومی از چین کمی از فشار بر معاملات این محصول را کاهش داد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/26 درصدی در سطح 7008 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم بدون تغییری ملموس در قیمت 2149 دلار معامله می شود. روی با کاهشی 0/4 درصدی در سطح 3479 دلار قرار گرفته و در این میان سرب با کاهش قیمتی 0/7 درصدی به 2552 دلار رسیده است.

همچنین در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/2 درصد ارزان شده و روی نیز افت قیمتی 1/3 درصدی را پشت سرگذاشته است. سرب با کاهش قیمتی 1/6 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت آلومینیوم 0/3 درصد بالا رفت.