رویدادهای تاثیرگذار بر جهش قیمت فلزات‌پایه

01:21 - 1400/01/18
این هفته فلزات پایه معاملات پرهیجانی را پشت سرگذاشتند و قیمت ها به تبع سقوط ارزش دلار و همچنین انتشار برخی اخبار تاثیرگذار از سمت عرضه و تقاضای این محصولات با جهشی ملموس مواجه شدند.
رویدادهای تاثیرگذار بر جهش قیمت فلزات‌پایه

همانند هفته های گذشته، این هفته نیز نوسان ارزش دلار در برابر سبدی از ارزها مطرح جهان تبدیل به مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار فلزات شد. به تبع بازگشت ثبات به بورس های اوراق بهادار در ایالات متحده و دیگر کشورها در آسیا و اروپا، تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن در برابر سهام کاهش یافت و همین امر نیز به افت ملموس شاخص دلار در این هفته منجر شد. انتشار گزارش ناامیدکننده سطح خرده فروشی ماه ژانویه ایالات متحده در کنار برخی گزارش های بهتر از انتظار از اروپا نیز در تزلزل ارزش دلار نقش شایانی داشت. بدین ترتیب شاخص دلار با افتی یک درصدی نسبت به پایان هفته گذشته به 89/1 واحد رسید. این نماگر در روز نج شنبه حتی تا سطح 88/24 واحد تنزل کرده بود.

از اخبار مهم از اخبار مهم این هفته می توان به اظهار نظر رئیس گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) در زمینه احتمال تشدید مشکل کمبود عرضه در بازار روی از سال 2019 به تبع محدود بودن حجم پروژه های تولید معدنی در سال آینده اشاره کرد.

همچنین بانک ING در گزارشی پیش بینی کرد که امسال در چین وضعیت مازاد عرضه آلومینیوم پابرجا خواهد ماند اما این مازاد عرضه به دیگر بازارها سرریز نخواهد شد و همین امر نیز به کمبود عرضه این محصول در دیگر نقاط جهان منجر می شود.

همچنین مذاکرات بر سر تعیین نرخ سالانه ذوب و فرآوری روی میان معدنکاران و واحدهای ذوب این محصول به میزبانی اتحادیه بین المللی روی در کالیفرنیا آمریکا ادامه یافت و به گفته برخی منابع آگاه چانه زنی‌ها برای تعیین این نرخ در محدوده 140 تا 150 دلار صورت گرفت. این در حالی است که هزینه ذوب و فرآوی هر تن روی در سال قراردادهای سالانه 2017 در سطح 172 دلار بود.

یکی از رویدادهای مهم این هفته در بازار فلزات، افزایش کم سابقه میزان موجودی انبار آلومینیوم بود. در سه روز ابتدایی هفته میزان ذخایر آلومینیوم در انبارهای بازار فلزات لندن جهشی بیش از 30درصد را تجربه کرد. در روز چهارشنبه میزان رشد موجودی انبار به بیش از 166 هزار تن رسید که این بالاترین رقم افزایش روزانه سطح ذخایر آلومینیوم در بازار لندن از 19 مارس 2014 تاکنون به حساب می آید. فعالان بازار وجود حالت بکواردیشن بین قیمت آلومینیوم در قراردادهای فوریه و مارس را علت اصلی این افزایش موجودی می دانند. این هفته موجودی انبار مس نیز افزایش نسبتا ملموسی را در بازار لندن تجربه کرد اما سطح ذخایر سرب و روی همانند هفته گذشته پایین آمد.

رویدادهای تاثیرگذار بر جهش قیمت فلزات‌پایه9

با وجود افزایش ملموس موجودی انبار آلومینیوم، انتشار اخبار مربوط به وضع تعرفه گمرکی بر صادرات این محصول به سوی ایالات متحده حمایت خوبی را از قیمت به عمل آورد. این هفته وزارت تجارت آمریکا پیشنهاداتی را در زمینه وضع تعرفه به رئیس جمهور این کشور ارائه کرد. پیشنهاد اول وزارت تجارت وضع تعرفه 7/7 درصدی بر صادرات محصولات آلومینیوم از سوی تمام کشورها به ایالات متحده بود. دومین پیشنهاد از وضع تعرفه 23/6 درصدی صادرات محصولات آلومینیومی از چین، هنگ کنگ، روسیه، ونزوئلا  و ویتنام حکایت داشت. وزارت تجارت ایالات متحده در سومین پیشنهاد خود از وضع سهمیه صادرات بر تمام کشورها به میزان 86/7 درصد از میزان صادرات این کشورها در سال 2017 سخن گفت.

فلزات پایه در معاملات بازار فلزات لندن تغییرات قیمت روزانه و هفتگی را به شرح جدول زیر تجربه کردند.

رویدادهای تاثیرگذار بر جهش قیمت فلزات‌پایه11