با قرار گرفتن نرخ ارز در مسیر نزولی مکمل بسته ضدالتهاب چیست؟

گارانتی ثبات بازار دلار

01:18 - 1400/01/18
با قرار گرفتن نرخ ارز در مسیر نزولی حال دغدغه ناظران این است که بسته ارائه شده سیاست‌گذار پولی اگر چه به مثابه گارانتی ثبات بازار تلقی می‌شود اما بسته ضد التهاب باید مکمل‌هایی را هم در نظر گیرد.
گارانتی ثبات بازار دلار

پس از عصیان چندروزه، متغیرهای ارزی در روزهای پایانی هفته گذشته در مسیر نزولی قرار گرفتند. دلار که روز چهارشنبه ۱۰۷ تومان از ارزش خود را از دست داده بود، روز پنج‌شنبه نیز ۷۸ تومان افت را تجربه کرد و تا نزدیکی مرز ۴ هزار و ۷۰۰ تومان پایین رفت. همسو با نزول دلار، یورو، پوند و دلار استرالیا نیز ریزش کانالی را تجربه کردند.

اگرچه بسته ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی مبنی‌بر ارائه گواهی نرخ سود ۲۰ درصد، پیش فروش سکه و فروش اوراق ریالی مبتنی بر دلار یکی از عوامل کاهش دامنه نوسان آونگ‌های ارزی در روزهای اخیر بود، اما اثرگذاری این سیاست‌ها نیازمند طراحی و اجرای مکمل‌هایی است که خلا آن‌ها سیاست‌گذاری ارزی در ایران را به صحنه تکرار پیامدهای ناخوشایند تصمیم‌ها تبدیل کرده است.

ایجاد کمیته‌ مسوول اصلاح نظام بانکی، ایجاد امکان انجام معاملات ارزی در بستر متشکل، توجه به مختصات سیاسی و زمانی در طراحی تصمیم‌ها، تغییر هدف از «تثبیت ارزی» به «ثبات ارزی» و طراحی سناریو برای واکنش بازارهای موازی به تصمیم‌های سیاست‌گذاران، از جمله مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند ضامن طراحی و پیاده‌سازی نقشه ثبات در بازار ارز باشد.

تفصیل گزارش مکمل بسته ضدالتهاب در بازار ارز

همچنین در «دنیای بورس» خواندید: اوج‌گیری دوگانگی انتظارات در بورس 

در گزارش‌های امروز «دنیای اقتصاد»‌ بخوانید:

بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران با نوسان نرخ ارز

فشار تورم بر دلار در بازارهای جهانی

بورس بهتر است یا 20 درصد؟ 

سپر بانکی تورم مسکن