نوسان اندک فلزات در صبح چهارشنبه

01:15 - 1400/01/18
فلزات پایه صبح امروز همانند دیگر روزهای معاملاتی این هفته در مدار صعود قرار گرفته اند که علت اصلی این امر نیز تزلزل شاخص دلار به حساب می آید. با این وجود به علت در پیش رو بودن انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا، معامله گران احتیاط را چاشنی کار کرده و همین امر نیز به نوسان اندک قیمت ها منجر شده است. همچنین پس از رشد ملموس قیمت ها در چند روز اخیر احتمال دارد معاملات به تبعآغاز شناسایی سود زیر فشار قرار گیرد.
نوسان اندک فلزات در صبح چهارشنبه

امروز گزارش های اقتصادی بسیار مهمی قرار است از سطح اتحادیه اروپا و آمریکا به بازارها مخابره شود که از میان آنها شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا بیشترین تاثیر را بر روند حرکتی شاخص دلار خواهد داشت. این گزارش قرار است ساعت پنج عصر به وقت تهران منتشر شود. در آستانه این رویداد سرمایه گذاران ریسک گریز به سوی دارایی های امن تری مانند ین ژاپن و فرانک سوییس حرکت کرده و همین امر نیز به تزلزل بیش از پیش دلار منجر شده است. با افت 0/24 درصدی شاخص دلار در صبح امروز تقاضا برای فلزات پایه افزایش یافته و همین امر نیز از رشد قیمت بسیاری از این محصولات حمایت کرده است.

با این وجود به علت اینکه سمت سوی حرکت شاخص دلار تا پیش از انتشار این گزارش چندان مشخص نیست، معامله گران فلزات نیز کمی احتیاط را چاشنی کار کرده اند و همین امر نیز به نوسان اندک قیمت ها تا این لحظه منجر شده است. در عین حال شناسایی سود از سوی سرماه گذاران کوتاه مدت نیز فشار نسبی را بر معاعملات وارد کرده و احتمال تشدید این فشار در ساعت های پیش رو نیز وجود دارد.

از اخبا مهم امروز می توان به اظهار نظر رئیس گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) دز زمینه احتمال بروز مجدد مشکلاتی در سمت عرضه معدنی روی از سال 2019 میلادی اشاره کرد. پل وایت در این زمینه اظهار کرد که با توجه به حجم محدودی از پروژه های معدنی روی که قرار است در سال آینده به مدار تولید اضافه وارد شوند احتمال دارد از سال 2019 به مدت سه سال بازار با تشدید مشکل کمبود عرضه مواجه شود.

همچنین موسسه متال بولتن از افزایش پریمیوم در بازار نقدی مس در هفته گذشته خبر داد. براین اساس پریمیوم ها در چین (شانگهای)، ایتالیا و آلمان روندی صعودی را در هفته پیشین تجربه کرده اند.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن بدون تغییری ملوس در سطح 7013 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم نیز همین وضعیت را پشت سرگذاشته و به 2141 دلار رسیده است. روی با رشدی 0/2 درصدی در سطح 3470 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با افزایش قیمتی به میزان 0/3 درصد به 2558 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/5 درصد گران شد و روی 2 درصد افزایش قیمت را پشت سرگذاشت. سرب به میزان 1/6 درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و در این میان تنها آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/2 درصدی مواجه شد.