مروری بر رویدادهای تاثیرگذار در سقوط قیمت فلزات‌

01:03 - 1400/01/18
فلزات پایه هفته بسیار ناامیدکننده‌ای را پشت سرگذاشتند و قیمت این محصولات بیش از 3 درصد پایین آمد. عواملی همچون ثبت بهترین عملکرد هفتگی دلار در 15 ماه اخیر در کنار کاهش تقاضا  برای فلزات از سوی چین در آستانه تعطیلات سال نو این کشور و انتشار برخی گزارش های ضعیف اقتصادی در تزلزل قیمت این محصولات نقش شایانی را در این هفته ایفا کردند.
مروری بر رویدادهای تاثیرگذار در سقوط  قیمت فلزات‌

این هفته دلار آمریکا عملکرد درخشانی را در بازار جهانی ارز پشت سرگذاشت. شاخص دلار در در پایان هفته نسبت به دوم فوریه با رشدی 1/4 درصدی در سطح 90/44 واحد قرار گرفت و بهترین عملکرد هفتگی خود را در حدود 15ما اخیر به ثبت رساند. دوهفته پیش شاخص دلار در کف سه سال اخیر خود قرار داشت. پس از تجربه کف سه ساله در بازار، سطح خرید از سوی معامله گران به امید اتمام روند نزولی این ارز افزایش یافت.

همچنین در هفته اخیر سرانجام روند صعودی بورس های آمریکا که از پاییز سال گذشته اغاز شده بود مختل شد و بازار به فاز اصلاح پاگذاشت به گونهای که شاخصS&P500  بیش از 7 درصد افت کرد و شاخص صنعتی داوجونز نیز کاهشی فراتر از 5 درصد را پشت سرگذاشت. به تبع این امر بازارهای سهام در دیگر نقاط جهان نیز سقوط کردند. پس از این رویداد جریان نقدینگی از سهام خارج شد به سوی بازار ارز حرکت کرد و به تبع این امر تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن در برابر سهام افزایش یافت. در پی احیای دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان نیز تقاضا در بازار فلزات پایه به شدت کاهش یافت.

علاوه بر تاثیر دلار به عنوان اصلی ترین عامل تضعیف کننده بازار فلزات، کاهش تقاضا از سوی چین برای این محصولات با نزدیک تر شدن به تعطیلات سال نو قمری در این کشور فشار بر قیمت ها را دو چندان کرد.

همچنین این هفته خبر رسید که تولید مس و روی از سوی پرو  در سال گذشته افزایش ملموسی را تجربه کرده است. بر طبق گزارش وزارت معادن پرو تولید معدنی مس این کشور در در سال گذشته میلادی با رشدی 3/9 درصدی به 2/4 میلیون تن رسیده و تولید روی نیز با افزایشی 10/2 دصدی در سطح 1/5 میلیون تن قرار گرفته است.

در عین حال افزایش 17 هزار تنی ذخایر آلومینیوم در چین (شامل موجودی انبار معامله گران، تولیدکنندگان  و ذخایر بازار آتی شانگهای و منطقه آزاد شانگهای) نیز فضای معاملات این محصول را تیره کرد.

در میان اخبار ناامیدکننده این هفته، روز چهارشنبه گزارش صادات و واردات چین در ماه ژانویه منتشر شد   و نتیجه این گزارش توانست کمی از التهاب بازار فلزات بکاهد. بر اساس اعلام اداره گمرک چین میزان واردات این کشور در ماه ژانویه با رشد سالانه ای به میزان 37 درصد مواجه شد و سطح صادرات نیز 11 درصد بالا رفت. این ارقام فراتر از پیش بینی ها بود و توانست به صورت مقطعی حمایتی را از قیمت فلزات به عمل آورد. اداره گمرک چین همچنین از افزایش 16 درصدی واردات مس  و محصولات مسی از سوی این کشور در ماه ژانوه خبر داد.
تاثیر مثبت این گزارش اما چندان دوام نیاورد و در رو پنج شنبه اداره آمار ملی چین اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده این کشور در ماه ژانویه نسبت به دسامبر سال گذشته رشدی 0/6 درصدی را تجربه کرده است. این رقم پایین تراز پیش بینی ها بود و فضای معاملات در بازار فلزات را بیش از پیش منفی کرد.
 
این هفته برای سومین هفته متوالی موجودی انبار مس در بازار فلزات لندن روندی افزایشی را تجربه کرد و سطح ذخایر دیگر محصولات معاملاتی این بازار بار دیگر پایین آمد. ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر موجودی کلی مس در بازار فلزات لندن، موجودی قابل فروش این محصول نیز این هفته 22 درصد بالا رفت.

مروری بر رویدادهای تاثیرگذار در سقوط  قیمت فلزات‌18

فلزات پایه در معاملات بازار فلزات لندن تغییرات قیمت روزانه و هفتگی را به شرح جدول زیر تجربه کردند:

مروری بر رویدادهای تاثیرگذار در سقوط  قیمت فلزات‌3