با تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت

تعرفه واردات تایر افزایش یافت

00:17 - 1400/01/18
با تصویب کمیسیون ماده‌ یک وزارت صنعت، تعرفه واردات تایرهای سواری و اتوبوسی کامیونی افزایش یافت؛ البته میزان افزایش برای تایرهای رادیال سواری و باری اتوبوسی متفاوت خواهد بود.
تعرفه واردات تایر افزایش یافت

محمدرضا گنجی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر از افزایش تعرفه واردات تایرهای سواری و اتوبوسی کامیونی خبر داد و به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: تعرفه واردات تایر با پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان تایر و تصویب کمیسیون ماده‌یک وزارت صنعت افزایش یافت و با ۸درصد افزایش برای تایرهای رادیال سواری از ۳۲درصد به ۴۰درصد و برای تایرهای باری اتوبوسی با ۶درصد افزایش از ۲۰درصد به ۲۶درصد رسید.

براین اساس، تعرفه‌های جدید از سال ۹۷ اجرایی خواهد شد و هر تایری که در سال آینده به گمرک وارد شود، مشمول پرداخت تعرفه‌های جدید خواهد شد. البته تایرهای وارداتی که پیش‌ از ۲۹ اسفند ماه وارد گمرک شوند، همچنان با تعرفه سال ۹۶محاسبه و ترخیص خواهند شد.

دامنه تاثیر تعرفه‌ها

افزایش تعرفه واردات تایر امکان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی با تایرهای وارداتی را افزایش خواهد داد. با ‌این‌حال بر مبنای گفته فعالان صنعت تایر این رقم تاثیر چندانی در افزایش رقابت‌پذیری تولیدکننده‌های داخلی نخواهد داشت، چرا که تایرهای چینی با قیمت پایین روانه بازار می‌شوند که برای مقابله با آن‌ها، تایرسازان به حمایت بیشتری از سوی دولت نیاز دارند.

مشکل بازار با چینی‌ها

پیشنهاد انجمن صنفی صنعت تایر به وزارت صنعت‌ برای افزایش تعرفه واردات تایر، ۵۰درصد بود اما پیشنهاد مزبور به‌صورت‌کامل تصویب نشد و کمیسیون تنها با ۸درصد افزایش تعرفه موافقت کرد.

فعالان صنعت تایر به‌عنوان تولید‌کنندگان داخلی تایر بارها پیشنهاد افزایش تعرفه برای تایرهای چینی را مطرح کردند و البته معتقدند مانند دیگر کشورها و با هدف حمایت ‌از تولید داخلی افزایش تعرفه واردات تایرهای چینی مدنظر قرارگیرد. از دید فعالان تایر تولیدکنندگان داخلی مشکلی با برندهای اروپایی و ژاپنی ندارند، بلکه مشکل اصلی، تایرهای چینی هستند که با دامپینگ سعی در برهم زدن بازار دارند.