«فاسمین» انتظارات را برآورده می‌کند؟

23:04 - 1400/01/17
کالسیمین در آذر بخش مهمی از انتظارت در قبال این شرکت را برآورده کرد. پیش از این و در اوایل ماه آذر به انتظار برای درخشش «فاسمین» در اوایل دی و همگام با انتشار عملکرد ماهانه اشاره شده بود. در شرایط کنونی بار دیگر روند سودآوری و متغیرهای اثرگذار بر روند قیمتی این سهم بررسی شده است. با لحاظ کف و سقف سودآوری در کنار عوامل موثر در روند کوتاه‌مدت می‌توان بار دیگر نقشه راه مشخصی را برای این شرکت به نمایش گذاشت.
«فاسمین» انتظارات را برآورده می‌کند؟

مروری بر پتانسیل‌های «فاسمین»

«دنیای بورس» از ابتدای سال جاری به بررسی پتانسیل‌های موجود در شرکت کالسیمین پرداخته بود. در این خصوص موجودی قابل توجه این شرکت در ابتدای دوره مالی جاری (ابتدای سال 96)، بهبود وضعیت تولید و همچنین طرح BZS از جمله مواردی بود که در تحلیل‌های قبلی به آن پرداخته شد. اثر این تحلیل‌ها در شرایط کنونی در روند قیمتی این سهم مشاهده می‌شود. در شرایط کنونی «دنیای بورس» بار دیگر به بررسی سودآوری این شرکت با نیم‌نگاهی به روند تولید و موجودی انبار پرداخته است. در قیمت‌های کنونی روی تعدیل مثبت «فاسمین» قطعی به نظر می‌رسد.

در رابطه با پتانسیل‌های کالسیمین نگاه کنید: مولفه‌های سوددهی «فاسمین»

گام‌های نهایی تا تکمیل پازل کالسیمین

سناریوهای سودآوری «فاسمین»

این شرکت با وجود این‌که 86 درصد از پیشبینی تولید را محقق کرده است اما همچنان در تغییر برآورد تولید سال جاری تردید دارد. بر این اساس در آخرین پیشبینی این شرکت از سال جاری نیز میزان تولید سال 33 هزار تن عنوان شده است. با این حال ادامه روند میانگین ماه‌های اخیر به راحتی تولیدات سال جاری این شرکت را به 38 هزار تن نزدیک می‌کند. بر این اساس اولین گام در تحلیل سودآوری این شرکت در نظر گرفتن روند تولیدات است. البته یکی از متغیرهای اصلی در روند سودآوری این شرکت قیمت شمش روی است که می‌تواند اثر محسوسی در سودآوری این شرکت داشته باشد.

در صورتی‌که میانگین قیمت فروش محصولات این شرکت برای سه‌ماه پایانی سال 3200 دلار در نظر گرفته شود سود هر سهم «فاسمین» تا سطح 106 تومان رشد خواهد کرد. این سود با فرض ثبت فروش 33 هزار تنی و تولید 37 هزار و 500 تنی شمش لحاظ شده است. در این میان باید توجه داشت که احتمال افزایش موجودی انبار توسط این شرکت با توجه به موجودی ابتدای دوره موجود چندان مورد انتظار نیست. بر این اساس اگر شرکت در ادامه نیز به مسیر تولید خود ادامه دهد باید سایر موارد به جز انبار مازاد تولید نسبت به پیشبینی‌های سال جاری را در نظر گرفت. در این خصوص اگر شرکت اقدام به فروش مستقیم موجودی کند در رابطه با سودآوری این شرکت (فروش 37500 تن شمش روی) باید به سود 120 تومانی «فاسمین» امیدوار بود. این موضوع به شدت پیگیری روند تولید و فروش این شرکت را در ماه‌های آتی می‌طلبد. بر این اساس «فاسمین» در سطوح قیمتی کنونی جذابیت نسبت قیمت به درآمد را در خود دارد.

در صورتی‌که شرکت بار دیگر به افزایش موجودی انبار اهتمام ورزد علاوه بر این موضوع که این موجودی سنگین با توجه به موجودی ابتدای سال جاری به بیش از 13 هزار تن خواهد رسید می‌تواند دو حالت مختلف را به وجود آورد. ثبات نسبی و حتی قیمت شمش روی در سال 97 موجودی این شرکت را بسیار ارزشمند کرده و این موضوع در قیمت سهام موثر خواهد بود. از سوی دیگر اگر قیمت روی مسیر نزولی را در پیش بگیرد و از سطوح کنونی عقب‌نشینی کند عدم استفاده بهینه از فرصت‌ها برای این شرکت‌ها خواهد بود که البته این موضوع بسته به سطوح قیمتی روی می‌تواند مسیر متفاوتی را ایجاد کند.

نتیجه‌گیری

کالسیمین شرکتی با پتانسیل قابل توجه در بخش فروش و همچنین کاهش بهای تمام شده (راه‌اندازی کامل طرح BZS) را دارا است. این موضوع می‌تواند در بلندمدت اثر خود را در حمایت از قیمت سهام نشان دهد. البته در این میان روند قیمتی روی و همچنین سایر ریسک‌های غیراقتصادی و سیاسی را باید در نظر گرفت. اما در کوتاه‌مدت توجه به قیمت روی اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر این توصیه می‌شود عملکرد سه ماه پایانی سال این شرکت همچنان با دقت دنبال شود. در صورتی‌که قیمت روی از سطوح کنونی عقب‌نشینی اندکی داشته باشد احتمال کم‌نوسانی قیمتی در سطوح کنونی وجود دارد. باید گفت همچنان «فاسمین» جذاب‌ترین نماد برای مشتاقان به سرمایه‌گذاری در گروه روی و حتی گروه فلزات اساسی است که با کمی شانس و اقبال می‌تواند همچنان سهام‌داران خود را غافلگیر کند. بار دیگر تاکید می‌شود این تحلیل بدون در نظر گرفتن اثر ریسک‌های غیر اقتصادی مانند رفتار ترامپ در هفته آینده در قبال برجام مطرح شده است.

گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» در رابطه با عملکرد «فاسمین»: 

دو برداشت متفاوت از گزارش آبان «فاسمین»

کلید جذابیت «فاسمین» در دست مدیران