سقوط دلار پس از نشست فدرال رزرو

22:05 - 1400/01/17
با وجود بالا بردن نرخ بهره ایالات متحده از سوی بانک مرکزی این کشور در چهارشنبه شب، شاخص دلار با افتی 0/7 درصدی مواجه شد. عدم تغییر چشم انداز افزایش نرخ بهره در سال‌های پیش رو از سوی فدرال رزرو نسبت به نشست ماه سپتامبر این نهاد علت اصلی تضعیف دلار در برابر ارزهای مطرح جهان به حساب می آید.
سقوط دلار پس از نشست فدرال رزرو

نشست دو روزه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده امشب پایان یافت و این نهاد همان‌گونه که انتظار می رفت نرخ بهره پایه را با افزایشی 0/25 درصدی به 1/5 درصد رساند.با این وجود اعضای این نهاد چشم انداز افزایش نرخ بهره را در سال های پیش رو نسبت به نشست ماه دسامبر تغییر ندادند و تصمیم بر این  شد تا در  دو سال پیش رو هر ساله نرخ بهره در سه مرحله افزایش یابد تا در نهایت به 2/8 درصد برسد.

همچنین فدرال رزرو پیش بینی رشد اقتصاد ایالات متحده را نسبت به نشست پیشین 0/4 درصد بهبود بخشید و در سطح 2/5 درصد اعلام کرد. نرخ رشد  اقتصادی برای سال 2019 نیز در سطح 2/1 درصد برآورد شده است. بر طبق پیش بینی ارائه شده نرخ بیکاری نیز در دو سال آینده در سطح 3/9 درصد قرار خواهد گرفت.

در پی عدم تغییر چشم انداز افزایش نرخ بهره، دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به شدت تضعیف شد و به تبع این امر شاخص دلار با افتی 0/7 درصدی در سطح 93/44 واحد قرار گرفت.