فلزات پایه به مدار صعود بازگشتند

نوسان «روی» در قله 10ساله

19:10 - 1400/01/17
با ورود سرمایه‌گذاران اروپایی به معاملات امروز، رفته رفته سطح خرید تکنیکال در بازار افزایش یافت و این امر در کنار توقف روند رو به رشد دلار منجر به ورود قیمت فلزات به محدوده مثبت شد. در این میان روی توانست به بالاترین سطح قیمت در 10 سال گذشته دست یابد. «دنیای بورس» پیش از این به ارائه تحلیل از صنعت سرب و روی و شرکت‌های وابسته پرداخته بود. همچنان باید ریسک افت قیمت روی را در نظر گرفت اما پایداری احتمالی قیمت‌ها در سطوح کنونی می‌تواند محرک قدرتمندی در سودآوری این شرکت‌ها ایجاد کند.
نوسان «روی» در قله 10ساله

از میانه روز با بازگشایی بازارهای اروپایی سطح فعالیت سرمایه‌گذاران این منطقه در بازار فلزات پایه افزایش یافت. بالارفتن سطح خریدهای تکنیکال در محدوده منفی قیمت در ابتدای روز حمایت مناسبی را از قیمت فلزات پدید آورد و این محصولات توانستند سرانجام از محدوده منفی قیمت خارج شوند.

در عین حال روند رو به افول یورو در برابر دلار پس از افت ملموس روزهای اخیر پایان یافت و همین امر نیز بخشی از رشد شاخص دلار در ابتدای روز را خنثی کرد و به افزایش بیش از پیش قیمت‌ها در بازار فلزات پایه دامن زد.

در میان محصولات معاملاتی بازار لندن روی توانست با رشدی 0/6 درصدی به 3267 دلار برسد که این بالاترین قیمت در 10 سال گذشته به حساب می‌آید. کاهش هزار تنی سطح ذخایر این محصول در انبارهای بازار فلزات لندن نیز در رشد قیمت تاثیرگذار بوده است.

همچنین مس با رشدی نزدیک به 0/2 درصد بار دیگر از مرز 6500 واحد عبور کرد. آلومینیوم نیز با افزایشی 0/8 درصدی در سطح 2127 دلار معامله شد و در این میان سرب بدون تغییری ملموس در سطح 2525 دلار قرار گرفت. سطح ذخایر سرب نیز در بازار لندن تا این لحظه ببیش از 500 تن کاهش یافته است.

پیش از این «دنیای بورس» به ارائه تحلیل از سودآوری «فاسمین» پرداخته بود. این سهم از زمان ارائه (4 مهر) تحلیل از پتانسیل جهش سودآوری رشد 7 درصدی را تجربه کرده است.  پایداری قیمت سرب و روی در سطوح قیمتی کنونی سالی رویایی را برای سودآوری شرکت‌های وابسته رقم خواهد زد.