موانع صادرات سیمان به عراق پابرجاست

دلخوشی نافرجام سیمانی‌ها

18:53 - 1400/01/17
گروه سیمانی‌ها در بازار سهام پس از بازپس‌گیری موصل عراق و تحولات سیاسی امیدوارکننده در این کشور نسبت به افزایش سطح تقاضای سیمان در راستای رونق ساخت‌وسازها و البته حضور صنعت سیمان ایران امیدوار شدند. «دنیای بورس» با بررسی داده‌های در دسترس به نافرجام ماندن دلخوشی‌ سیمانی‌ها نسبت به بازار جذاب عراق با وجود گذشت نزدیک دوماه پرداخت.
دلخوشی نافرجام سیمانی‌ها

بعد از فروکش بحران داعش در عراق و پیش‌روی‌های دولت مرکزی برای در اختیار گرفتن دایره وسیعی از اراضی و خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق ساخت‌وسازها، تقاضا برای برخی محصول‌ها و مواد ساختمانی همچون سیمان در این کشور افزایش یافت.

سیگنال‌های ناپایدار

ایران در مقام یکی از 10 تولیدکننده برتر سیمان جهان حضور در بازار عراق را به دلایل اقتصادی و فرهنگی همواره در سال‌های اخیر به صرفه و مناسب می‌دید. اگر چه در یکسال اخیر همزمان با حمایت از تولید ادامه‌دار صنعت سیمان عراق، صادرات سیمان ایرانی به این کشور به دلیل تعرفه بالای 45 درصدی غیرممکن شده بود، بعد از تصرف موصل عراق امیدواری‌ها دوباره برای رفع مشکلات صادراتی بالا گرفت و حتی گروه سیمانی‌ها در بازار سهام نسبت به دلخوشی‌های واقعی و امیدوارکننده سیگنال‌های مثبتی از خود نشان داد. دامنه روند صعود بازار دیری نپایید که به فراموشی سپرده شد و عطش امیدواری‌ها پس از چند روز به دلایلی فروکش کرد.

البته پیش‌تر هم فعالان سیمانی عنوان کرده بودند دولت عراق در گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی ذی‌ربط قول‌هایی در خصوص رفع مشکل برای صادرات سیمان به عراق وعده داده بودند اما با تمام جریان‌سازی خبری که در همان زمان صورت گرفت، در نهایت اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاد.

وعده عمل نشده

دولت عراق با استدلال حمایت از تولید داخل خود رفع مشکل صادرات سیمان ایران به این کشور را تنها در حد وعده نگه داشته و فعلا اقدام متناسبی در این باره صورت نداده است. تعرفه واردات سیمان ایران به عراق همچنان بالای 45 درصد است. اگر چه انتظارات از رفع موانع صادراتی صنعت سیمان در بازار همسایه بالاست اما دولت عراق هنوز به وعده خود جامه عمل نپوشانده است.

نکته غیرقابل فراموش

نکته‌ای که به نظر فعالان سیمانی نباید از آن غفلت ورزید، ضعف در دیپلماسی تجاری است که سهم و وزن موثری در پیشبرد رفع موانع صادرات سیمان ایران به عراق دارد. در شرایط کنونی با توجه به رویکرد همسایگان ایران همچون ترکیه و عربستان در افزایش ضریب نفوذ به بازارهای عراق در برابر کاهش سهم محسوس ایران در ساخت‌سازهای عراق در دو سال اخیر که به نظر بیش‌تر از ناحیه دیپلماسی تجاری نشات می‌گیرد، لزوم توجه به استفاده از ابزارهای سیاسی برای رفع موانع ضروری می‌نمایاند.    

انتظار سیمانی‌ها

گروه سیمانی‌ها در بازار سهام هم به تناسب وضعیت فعلی صنعت همچنان در حالت انتظار به سر می‌برد و اگر چه دلخوشی‌ها در ابتدا عیان بود اما در شرایط کنونی این امیدواری‌ها نافرجام باقی مانده و البته باید در انتظار وعده عملی بود.

در همین رابطه بخوانید:‌

وضعیت سیمان ایران در عراق

بازار جذاب سیمان عراق برای بورسی‌ها 

چراغ سبز عراق به حضور ایران در بازسازی‌ها

راه ناهموار موصل برای سیمان ایرانی

چشم انداز روشن از آینده سیمان؟