زمان وصول مطالبات خودروسازان

18:38 - 1400/01/17
در حالی که خودروسازان در وصول مطالبات خود مشکل دارند، به گفته یکی از مجموعه‌های قطعه‌ساز حدود 40 درصد منابع خودروسازها در قالب چک در اختیار مردم است و سه سال بعد وصول می‌شود.

مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان از سال 1390 و 1391 با تشدید تحریم‌ها و کاهش تولید خودرو به یک‌سوم تیراژ قبل، آغاز شد. در آن مقطع، قیمت ارز و مواد اولیه نیز به سه برابر افزایش یافت. چنانکه در چهار سال، خودروسازان حدود 5 هزار میلیارد تومان متحمل زیان شدند. این رقم البته به جیب مصرف‌کنندگان هم نرفت و تنها عاید واسطه‌گران شد.

ابراهیم آقاپور؛ عضو هیات مدیره سازه‌گستر سایپا با اشاره به طرح برخی مباحث مبنی بر وصول مطالبات در 120 روز اعتقاد دارد: حدود 40 درصد منابع خودروسازها در قالب چک در اختیار مردم است و سه سال بعد وصول می‌شود. این در حالی است که خودروسازها در وصول مطالباتشان مشکلات زیادی دارند.

به گفته آقاپور شرکت‌های خودروسازی برای حل این مشکلات، پروژه‌های جدیدی تعریف کرده‌اند. چنانکه این مجموعه می‌خواهد پارادایم خود را از تولید خودروهای ارزان‌قیمت و زیان‌ده به خودروهایی با استانداردهای روز تغییر دهد. این پروژه‌های جدید هم به نفع خودروسازان است و هم به نفع قطعه‌سازان.

گزارش کامل نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران را اینجا بخوانید.