توسعه معادن روی ایران به 14 کشور صادرات می‌کند

پرده‌برداری از برنامه‌های « کروی »

17:30 - 1400/01/17
توسعه معادن روی ایران برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد؛ «کروی» در نخستین گام سرمایه‌گذاری روی پهنه‌های اکتشافی ایمیدرو و ثبت پهنه‌های جدید را پیگیری می‌کند. این شرکت علاوه بر بهره‌برداری از 4 طرح «کالسیمین»، «قشم»، «بندرعباس» و «زنگان» با همکاری شرکای خارجی به دنبال ورود به 12 طرح جدید با هدف استحصال فلزهای کادمیوم، نیکل و کبالت است. «کروی» همچنین در کنار صادرات به 14 کشور، به دنبال فروش شمش باکیفیت است.
پرده‌برداری از برنامه‌های « کروی »

 فعالیت «کروی»

در بخش معادن، معادن جدیدی همچون معدن انجیره یزد و چاه‌سربو در منطقه طبس در دو سال اخیر فعال شده‌اند. در همین حال چند محدوده جدید نیز برای فعالیت اکتشافی درنظر گرفته شده و اکتشاف روی آن‌ها آغاز شده است. هلدینگ توسعه معادن روی ایران در همین مسیر اکتشاف‌های جدید معدنی نشان می‌دهد: «کروی» در حوزه اکتشافات جدید ورود کرده و تمایل به سرمایه‌گذاری نیز دارد.

عدم برآورد دقیق

مسئولان هلدینگ معادن روی ایران با اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری روی پهنه‌های اکتشافی ایمیدرو، ثبت پهنه‌های جدید را در دستور کار دارند. اردشیر سعد محمدی؛ مدیرعامل هلدینگ معادن روی ایران البته درباره حجمی که مورد اکتشاف قرار می‌گیرد، به «ایسنا» می‌گوید: در گزارشی که ارائه شده است، هنوز حجم دقیقی مشخص نشده است اما با صحبت‌هایی که انجام شد، تلاش خواهیم کرد به برآوردی دقیق برسیم و سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنیم.

فعالیت برون مرزی

این در حالی است که «کروی» در حوزه معدن علاوه بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در داخل، فعالیت‌های برون مرزی را پیگیری می‌کند؛ بدین ترتیب توسعه معادن روی ایران سرمایه‌گذاری در معدن آسارجیک ترکیه را از مدت‌ها قبل آغاز کرده و در شرایط کنونی همانطور که سعدمحمدی می‌گوید: این معدن در حال آماده‌باش است و تصمیم نهایی درباره راه‌اندازی آن به زودی گرفته خواهد شد.

چندی قبل با طرح مسائلی درباره آسارجیک کروی به دنبال انتقال سرمایه‌گذاری به معادن غنی با عیار بالاتر بود که دو طرف در نهایت در زمینه مدار فعلی آسارجیک به توافق رسیدند. به نظر می‌رسد دو طرف ایرانی و ترکیه بعد از تجهیز و آماده‌سازی این معدن، اقدام به بهره‌برداری می‌کنند.

تولید هلدینگ

فعالیت‌های اکتشافی و برون مرزی «کروی» در حالی وارد فاز جدیدی می‌شود که میزان تولید این مجموعه در چهار ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته بیش از 7 هزار و 500 تن جلوتر است و این در حالی است که شرکت برآورد کرده میزان تولید در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۵ درصد جلوتر بیفتد. در چهار ماهه نخست امسال تاکنون ۲۵ درصد افزایش تولید بدست آمده است.

4 طرح تولیدی

توسعه معادن روی ایران همچنان که «دنیای بورس» پیش‌تر نیز از آن رونمایی کرده بود، در کنار پیش‌بینی‌های سالانه خود چهار طرح تولیدی را در آستانه افتتاح دارد؛ بر مبنای گفته‌های سعدمحمدی تولید هیدروکسید روی در مجتمع کالسیمین و مجتمع قشم به اتمام رسیده و آماده افتتاح هستند. تکمیل زنجیره BZS نیز در بندرعباس به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است. همچنین آهن هیدراته زنگان به ظرفیت اسمی خود رسیده و آماده افتتاح است.

12 طرح جدید

«کروی» البته ۱۲ طرح جدید را نیز در دست کار دارد و با همکاری مشترک شرکای خارجی به دنبال استحصال فلزهای کادمیوم، نیکل و کبالت است. مدیرعامل هلدینگ در این باره عنوان می‌کند: «کروی» منتظر دریافت طرح‌نامه (پروپزال) پیشنهادی از شرکاری خارجی است.

 صادرات به 14 کشور

«کروی» بر مبنای گزارش جدیدی که مدیرعامل منتشر کرده در حال حاضر به 14 کشور دنیا صادرات دارد که شامل بازار کشورهای اروپایی هم می‌شود. این در حالی است که این شرکت توانسته کیفیت محصول را به بالاترین سطح ممکن برساند و سفارش و تقاضای خرید شمش با کیفیت را از اقصی نقاط جهان دریافت کند.

«فولاد» در مقام خریدار

سعدی محمدی در خصوص محصول‌های داخلی «کروی» از جمله «روی» می‌گوید: فروش داخلی «روی» نیاز چندانی به بورس ندارد؛ چرا که این مجموعه بیش از 85 درصد تولید را صادر می‌کند و البته در بازار داخل نیز تقاضای چندانی وجود ندارد. در این زمینه فقط دو - سه خریدار وجود دارد که بیشتر خرید هم توسط فولاد مبارکه جهت گالوانیزاسیون ورق‌های فولادی برای استفاده در لوازم خانگی انجام می‌شود.