اعلام بسته تشویقی ریلی دولت

17:27 - 1400/01/17
سیاست‌گذار به دنبال برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در تامین ناوگان ریلی است. درآمد ناشی از صرفه‌جویی سوخت، حذف مالیات بر ارزش افزوده، تضمین خرید خدمات و پوشش ریسک نوسان نرخ ارز از جمله مشوق‌های دولت است.

خط‌کشی‌های سیاست‌گذار

بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، کل عملیات بار و مسافر از طریق بخش‌خصوصی انجام می‌شود و بر همین مبنا تمام واگن‌های مسافری، به بخش‌خصوصی واگذار شده است. 

راه‌آهن ایران براساس خط‌کشی‌های سیاست‌گذار در سال‌های گذشته برای توسعه فعالیت بخش‌خصوصی و افزایش سهم این بخش در حمل‌‌ونقل ریلی برنامه‌هایی را در صورت آمادگی بخش خصوصی در دستور کار دارد و در نخستین گام بسترها آماده شده است.

راه‌آهن به دنبال اصلاح نظام مدیریت و بهره‌برداری با همکاری بخش خصوصی و برای این کار مشوق‌هایی را نیز در نظر گرفته است. تمام مشوق‌ها نیز به منظور تعمیق و گسترش فعالیت بخش‌خصوصی در حوزه ریلی است. این در حالی است که رویکرد استراتژیک برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در صنعت ریلی، یک راهبرد بلندمدت اجرایی اعلام شده است.

درآند ناشی از صرفه‌جویی سوخت

به گفته نوراله بیرانوند؛ معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن که با «مهر» صحبت کرده است، دولت در پله اول تمام درآمدهای ناشی از صرفه جویی در مصرف سوخت را که حدود ۷.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده، تماما در اختیار بخش‌خصوصی قرار می‌دهد.

حذف مالیات بر ارزش افزوده

در این میان «حذف مالیات بر ارزش افزوده» نیزکه انتفاعش به بخش‌خصوصی می‌رسد، در دستور کار قرار دارد. دولت همچنین با دیگر ابزارهای حمایتی، به دنبال انتقال دانش فنی و فعال شدن کارخانه‌های داخلی تولید لکوموتیو و تولید واگن است؛ براین اساس به گفته بیرانوند مذاکره‌هایی با بیمه و بانک‌های روسیه انجام شده تا منابع مالی این کار با سود پایین، از این محل تامین شود.

تضمین خرید خدمات

«تضمین خرید خدمات» از موارد تشویقی است که برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته شده است؛ بدین ترتیب دولت افرادی را که در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌کنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌کنند خدمات آن‌ها را تضمین خرید می‌دهد تا سرمایه‌گذاری آن‌ها تضمین شود.

پوشش ریسک نوسان نرخ ارز

سیاست‌گذار همچنین سیاست «پوشش ریسک ناشی از نوسان نرخ ارز» (تا بالای ۱۰ درصد) را در راستای امنیت سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند. در این خصوص راه‌آهن تامین مالی یا فاینانس داخلی و خارجی بخش‌خصوصی را گارانتی می‌کند.