«دنیای بورس» آخرین پیش‌بینی‌های معتبر از قیمت محصولات فلزی-معدنی را بررسی می‌کند

آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی

17:23 - 1400/01/17
قیمت جهانی کالاها در شرایطی روزهای اوج خود را سپری می‌کند که آخرین برآورد موسسات بین‌المللی معتبر نشان می‌دهد احتمال اصلاح قیمت‌ها در ادامه پایین نیست. گرچه همچنان قیمت‌های پیش‌بینی شده از سوی این منابع بالاتر از بودجه شرکت‌های بورسی است، اما هشداری به سهامداران است که اوج‌های قیمتی فعلی را مبنای محاسبات خود از سودآوری این شرکت‌ها قرار ندهند.
آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی

گزارش انتظارات قیمتی تحلیلگران موسوم به APEX محصولی از موسسه متال بولتن است که بر اساس دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های قیمتی ارائه شده از سوی تحلیلگران برجسته بازارهای کالایی در موسسات تحقیقاتی و مالی جهان تهیه می‌شود. پیش‌بینی‌های قیمتی ارائه شده از سوی تحلیلگران موسسات مذکور تا تاریخ چهاردهم اولین ماه از هر فصل سال باید به موسسه متال بولتن ارائه شود و پس از پایان هر فصل، این موسسه به اعتبارسنجی پیش‌بینی‌ها پرداخته و دقیق‌ترین پیش‌بینی‌ها را با توجه به داده‌های واقعی مشخص می‌کند. نتایج بدست آمده از این شیوه به عنوان معیاری برای رده‌بندی پیش‌بینی‌ها در فصل جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در ادامه میانگین ساده پیش‌بینی‌های اراده شده برای فصول آتی و سال‌های پیش رو برای کالاهای منتخب محاسبه شده و بیشترین و کمترین مقادیر پیش‌بینی‌ها نیز به صورت مجزا معرفی می‌شود. اما برای افزایش قابلیت اتکای این گزارش، میانگین موزونی از پیش پیش‌بینی‌ها منتشر می‌شود که در محاسبه این میانگین، برآورد هر تحلیلگر با توجه به دقت تخمین در فصل پیشین وزن‌دهی شده است.

پیش‌بینی‌ها:

آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی19

آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی5

آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی5

آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی19

آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی11

آینده بزرگان بورس از دوربین جهانی14

 

نگاهی به بازار ایران با توجه به نتایج این گزارش:

با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های ارائه شده از قیمت فلزات پایه برای فصل جاری و دو فصل پیش رو مشخص می‌شود که انتظار برای کاهش تدریجی اما بسیار آرام قیمت‌ها نسبت به اوج فعلی میان تحلیلگران وجود دارد. در صورت بروز چنین روندی باز هم می‌توان امیدوار بود که نمادهای فلزی و معدنی بتوانند بودجه سال 96 را در صورت عدم تغییر در سایر متغیرها محقق سازند. زیرا قیمت‌های ارائه شده باز هم عمدتا بالاتر از برآوردهای بودجه‌ای شرکت‌های داخلی قرار دارد. در عین حال احتمال افزایش تدریجی نرخ تسعیر ارز این شرکت‌ها با در نظر گرفتن عوامل کلان اقتصاد داخلی چندان دور از ذهن نبوده و همین امر در صورت حفظ نرخ‌های کنونی بهره‌وری می‌تواند افزایش درآمد عملیاتی شرکت‌ها را در پی داشته باشد.

در مورد سنگ آهن نیز قیمت با شیبی نزولی به حرکت خود در ماه‌های پیش رو ادامه خواهد داد. اما کماکان بالاتر از 50 دلار در هر تن قرار خواهد گرفت.  با توجه به قیمت‌گذاری سنگ آهن برای فروش داخلی بر اساس شمش فولاد این روند نمی‌تواند وضعیت درآمدی شرکت‌های معدنی فعال در این حوزه را چندان متاثر سازد. اما در زمینه فروش صادراتی با در نظر گرفتن قیمت تمام‌شده بالای این محصول در داخل، به نظر می‌آید که در صورت تحقق این سطوح قیمت مشکلاتی از این ناحیه متوجه شرکت‌های تولید‌کننده بشود.

ذکر این نکته ضروری است که در تخمین قیمت‌های ارائه شده روندهای انتظاری معقول در سمت عرضه و تقاضای کالاها به عنوان رکن اصلی برآورد مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر بروز هر گونه تغییرات رادیکال همچون بحران‌های ژئوپولیتیکی، تنش‌های سیاسی و یا وضعیت‌های جوی غیرمنتظره می‌تواند روند قیمتی متفاوتی را بر بازارها حاکم کند.

 

نکته: گزارش اخیر متال بولتن برای فصل سوم 2017 میلادی تنظیم شده و پیش‌بینی‌های قیمتی از سوی تحلیلگران برجسته این موسسات در گزارش مورد استفاده قرار گرفته است:

Metal Bulletin Research، SP Angel، Société Générale، Standard Chartered، RBCCM، Capital Economics، Deutsche Bank، Bank Muscat، Natixis INTL FCStone، CLSA، ABN Amro، Citi، Commerzbank، EIU، Investec، Jefferies، Australia Dept. Industry & Science، TD Securities، UBS