شاخص دلار به کف 10 ماهه رسید

17:08 - 1400/01/17
با افزایش کشمکش‌ها در ایالات متحده بر سر برنامه رئیس جمهور این کشور در زمینه اصلاح سیستم بهداشت و درمان و بدبینی فعالان اقتصادی نسبت به موفقیت کاخ سفید در پیشبرد فرآیند تصویب این برنامه ، دلار در روز سه شنبه بار دیگر در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان روندی نزولی را در پیش گرفت و به پایین‌ترین سطح در 10 ماه گذشته رسید.
شاخص دلار به کف 10 ماهه رسید

شاخص دلار در صبح امروز باز هم به سیر نزولی خود ادامه داد و با افتی 0/4 درصدی در سطح 94/74 واحد قرار گرفت که این پایین‌ترین رقم شاخص مذکور در 10 ماه گذشته به حساب می‌آید. بدین ترتیب شاخص دلار از زمان ثبت رقم 103/82 واحد در سوم ژانویه سال جاری میلادی تاکنون کاهشی به میزان 8/4 درصد را به ثبت رسانده است.

شب گذشته دو سناتور دیگر جمهوری خواه مخالفت خود را با برنامه اصلاح ساختار بهداشت و درمان دولت ترامپ اعلام کردند و بدین ترتیب احتمال عدم تصویب این طرح در سنای آمریکا بیش از پیش قوت گرفت. تحلیلگران معتقدند در صورت عدم تصویب طرح مذکور، منابع لازم برای اجرای برنامه کاهش مالیات‌ها در اختیار دولت قرار نخواهد گرفت.

در عین حال پس از انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از شاخص بهای مصرف‌کننده ایالات متحده در پایان هفته گذشته و ابراز تردید رئیش بانک مرکزی این کشوردر زمینه کاهش مجدد نرخ بهره به تبع رشد نامناسب تورم، شانس افزایش مجدد نرخ بهره در سال  جاری به کمتر از 50 درصد رسیده است.

به تبع افت امروز دلار، ارزش این ارز در برابر یورو در معملات صبح امروز به پایین‌ترین سطح از ماه می ‌سال گذشته تاکنون رسیده است.

همچنین دلار استرالیا در صبح سه شنبه توانسته به لطف بهبود چشن انداز رشد اقتصادی این کشور با افزایش قیمت کالاهای صنعتی از جمله سنگ آهن و فلزات در بازارهای جهانی، رشدی مناسبی را در برابر دلار آمریکا تجربه کند. دلار نیوزلند اما در پی انتشار آمار ناامیدکننده شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور در فصل دوم سال جاری روندی نزولی را در برابر دلار آمریکا تجربه می‌کند.