نشریه «متال بولتن» مطرح کرد

تداوم رشد قیمت «روی» در هاله‌ای از ابهام

17:03 - 1400/01/17
با وجود فراز و فرود قیمت فلز روی در فصل دوم سال 2017 میلادی، این محصول در مجموع توانست عملکرد مناسبی را تجربه کند. با این اوصاف کماکان ریسک‌هایی از ناحیه احتمال افزایش عرضه معدنی و همچنین ورود ذخایر خارج از بورس‌های معاملاتی به بازار این محصول وجود دارد و همین امر نیز ادامه روند رو به رشد قیمت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.  
تداوم رشد قیمت «روی» در هاله‌ای از ابهام

 اوج عملکرد

اوج عملکرد فلز روی به ماه ژوئن باز می‌گردد زمانی که کاهش قابل ملاحظه میزان موجودی انبار در بازار فلزات لندن  و بازار آتی شانگهای و بالا رفتن شدید میزان گواهی‌های انبار لغو شده به رشد دو رقمی قیمت این محصول منجر شد. از ماه آوریل شاهد تسلط روندی نسبتا رو به افول بر قیمت فلز روی در بازار فلزات لندن بودیم. این امر منجر به سقوط قیمت به سطح 2459 دلار به ازای هر تن در ششم ماه ژوئن شد اما در ادامه با جهش بیش از 12 درصدی، قیمت به سطح 2758 دلار به ازای هر تن رسید.

ریسک‌های جدی

به گزارش «متال بولتن» به علت وجود ریسک‌های جدی در پیش بازار فلز روی، دلایل کاملا قانع کننده‌ای در جهت پشتیبانی از ادامه رالی قیمت این محصول وجود ندارد. کاهش موجودی انبار فلز روی در بازارهای بزرگ معاملاتی و افت ذخایر در انبارهای مناطق آزاد چین، به نظر روند حمایت کننده‌ای را از قیمت فلز روی از دیدگاه بنیادی به تصویر می‌کشد. اما نکته مهم این است که احتمالا بخش مهمی از تاثیر کمبود عرضه فلز روی در جهش قیمت سال گذشته این محصول لحاظ شده است.

پیچیده‌شدن مساله

در عین حال ریسک‌هایی از سمت عرضه در بازار فلز روی وجود دارد که مساله را پیچیده‌ می‌کند. با افزایش قیمت فلز روی به سطوح کنونی، احتمال ورود ذخایر فلز روی موجود در خارج از سیستم انبار بازارهای معاملاتی بزرگ به چرخه عرضه وجود دارد. همچنین آغاز به کار مجدد تعداد معنادار واحدهای ذوب فلز روی چین پس از انجام فرآیند تعمیر و نگهداری در فصل دوم سال نیز می‌تواند عرضه را بالا ببرد. در عین حال با در نظر گرفتن قیمت‌های کنونی فلز روی،  احتمال بازگشایی برخی معادن شرکت Glencore نیز دور از ذهن نیست که همین موضوع عرضه معدنی را متاثر خواهد کرد.

سناریوی متصور

با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توان سناریوی محافظه‌کارانه اما رو به رشدی را برای قیمت فلز روی در فصل دوم سال تصور کرد که بر اساس این سناریو، قیمت‌ها روندی همراه با نوسان را در محدوده 2500 تا 3 هزار دلار به ازای هر تن تجربه خواهد کرد.