بورس سیاسی! | توصیه های جدی به سهامداران

15:42 - 1400/01/17
درحالی که مفهوم بورس سیاسی را از دید برخی تحلیلگران می‌توان در قامت بازار دوخت که توصیه های جدی به سهامداران میشود.
  • علیرضا تاجبر | کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه کشور سیاسی شده و متاسفانه چند متولی پیدا کرده است. در حال حاضر خیلی از دستگاه‌ها ادعای تولی‌گری بازار را دارند در حالی که در قانون، متولی بازار سهام به صراحت مشخص است. اکنون بازار سرمایه چاشنی سیاسی پیدا کرده و این مساله باعث واکنش بیش از حد و ریزش‌های فراتر از انتظار شده است.

هر چند بهانه‌هایی از جمله قیمت‌گذاری دستوری در حوزه فولاد هم مطرح بود اما چنین مواردی نباید سبب این حد از ریزش در بازار سهام می‌شد.

اکنون نیز برخی دلایل ریزشی بازار رفع شده (درگیری‌های افرادی که ادعای متولی‌گری بازار سرمایه را دارند) و به اعتقاد بنده فعلا شاهد ریسک خاصی در بورس نیستیم. با این حال از استعفای ریاست سازمان بورس استنباط می‌شود که موضوع تولی‌گری در بازار سهام برای مدتی رفع شود.

بازار سرمایه کشور در ۲ ماه گذشته شاهد حاشیه‌های زیادی بود که منجر به اصلاح عمیق قیمتی و واکنش بیش از حد سرمایه‌گذاران شد. با اینکه اکثر کارشناسان پیش‌بینی چنین رویدادی را نداشتند اما سهام شرکت‌ها بعضا پایین‌تر از کف قیمتی خود قرار گرفت.

گزارش‌های ۹ ماهه با توجه به شرایط بنیادی صنایع بی‌نظیر بودند و برخی از شرکت‌ها در طول مدت حضور در بورس چنین گزارش‌هایی را ارائه نکرده بودند. از طرفی نگاه سرمایه‌گذاران به پارامترهای بودجه، تورم و سایه رکود در بازارهای موازی برای یک سال آتی در نظر گرفته می‌شود که این موارد در جای خود جذاب‌ترین محل سرمایه‌گذاری را بازار سهام معرفی می‌کنند.

خدشه‌ای به اعتماد سرمایه‌گذاران وارد شده که به زودی ترمیم نخواهد شد و تا زمانی که اعتماد مردم بازنگردد شاهد روند صعودی با ثبات در بازار سهام نیستیم. اکنون با توجه به اینکه شرکت‌های کوچک در دوره نزول شاخص از رشد قابل توجهی برخوردار بودند توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران، سهام بنیادی، کامودیتی‌محور و به‌طور کلی صنایع بزرگ را برای سرمایه‌گذاری در بورس در نظر بگیرند.    

منبع: دنیای اقتصاد