350 میلیارد تومان مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شد

گام خودرویی‌ها برای پرداخت مطالبات

14:52 - 1400/01/17
گروه خودروسازی سایپا برای نخستین بار توانست از محل انتشار اوراق صکوک، مبلغ 350 میلیارد تومان از مطالبات معوقه قطعه‌سازان را پرداخت کند. پنج شنبه هفته گذشته پرداخت این رقم از مطالبات قطعه سازان محقق شد. البته زمان سررسید پرداخت مطالبات سازندگان در قرارداد ایران خودرو و گروه سایپا با قطعه‌سازان 120 روز تعیین شده، هر چند هم اکنون میانگین پرداخت‌ها در ایران خودرو کمتر از 120 روز است.
گام خودرویی‌ها برای پرداخت مطالبات

خبر خودرو: مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: با انتشار نخستین اوراق صکوک به مبلغ 350 میلیارد تومان و توزیع این رقم بین سازندگان بابت مطالبات معوقه قطعه‌سازان در مجموع 70 درصد از مطالبات 120 روز قطعه‌سازان توسط گروه خودروسازی سایپا پرداخت شد. با تاکید انجمن قطعه‌سازان مبنی بر آغاز پرداخت مطالبات از واحدهای کوچک، عمده این پرداخت‌ها از شرکت‌های کوچک صورت گرفت و شرکت «سازه گستر» در این جریان سازندگان کوچک در اولویت پرداخت قرار گرفتند.

وی با اشاره اینکه هم اکنون در خصوص رقم دقیق کل مطالبات قطعه‌سازان از سایپا به دلیل وجود منابع مختلف، اختلاف نظر وجود دارد، اظهار کرد: کل مطالبات سررسیده شده گروه سایپا حدود 500 میلیارد تومان بوده که از این رقم 350 میلیارد تومان از مطالبات سازندگان پرداخت و حداکثر 150 میلیارد تومان از مطالبات معوقه قطعه سازان از گروه سایپا باقی مانده است. 

انجمن قطعه‌سازان و همچنین گروه سایپا از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کرده‌اند انتشار الباقی اوراق صکوک نیز صورت گیرد و ظرف چند هفته آتی این مبلغ دریافت و بین سازندگان توزیع شود. بر اساس قرارداد ایران خودرو و گروه سایپا با قطعه‌سازان، زمان سررسید پرداخت مطالبات سازندگان 120 روز تعیین شده، هر چند هم اکنون میانگین پرداخت‌ها در ایران خودرو کمتر از 120 روز است.