نقشه نیمروز 17 دی 99

تحلیل بورس امروز | در انتظار هفته بعد

14:34 - 1400/01/17
امروز بازار سهام در روز آخر با بیشترین فشار از سمت عرضه مواجه شد که دلایل ان هم معلوم بود اما باید در انتظار هفته بعد نشست.
تحلیل بورس امروز | در انتظار هفته بعد

دنیای بورس | قاب پایانی بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته از افت 39 هزار واحدی شاخص کل حکایت دارد و به این ترتیب نماگر بازار به کف کانال 1.3 میلیون واحد رسید. عمده فشار فروش امروز به خاطر حاشیه نرخ‌گذاری دستوری فولاد به وجود آمد، جایی که وزیر صمت قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا را بر اساس ۷۰ درصد قیمت  CIS اعلام کرد.

اگرچه این موضوع عملی نشده است اما بحث چندصدایی در تیم اقتصادی دولت، سهامداران را نگران کرده است. افت 2.93 درصدی شاخص‌کل دوباره عزم سهامداران برای خروج از بورس را جزم کرده است. در جریان معاملات امروز نزدیک به 1800 میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد.

این مسئله نشان می دهد این دسته از سهامداران ترجیح می دهند در دو روز تعطیلی بورس و در زمانی که حاشیه‌های بازار سرمایه به اوج رسیده است، با نقد کردن سبدسهام از ریسک سیستماتیک خود بکاهند.

در جریان معاملات امروز هیچ کدام از نمادها حجم و ارزش معامله قابل توجهی نداشتند به نحوی که با دادوستد 334 میلیارد تومان از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، «شستا» بیشترین ارزش معامله را به ثبت رساند.

در سوی دیگر «خساپا» و «وتجارت» در شرایطی بیشترین حجم معامله را داشتند که از هر کدام فقط حدود 750 میلیون سهم مبادله شد. فارغ از نمادهای لیدر و شاخص‌ساز، نمادهای کوچک‌تر شرایط بهتری داشتند و برخی نیز در محدوده مثبت معامله می شدند. در این شرایط شاخص‌هم‌وزن به افت 1 درصدی بسنده کرد.

با این حال ناهماهنگی در بین ارکان اقتصادی کشور باعث شده سهامداران نسبت به آینده بازار خوش بین نباشند. مشارکت کمتر از 4 میلیون و 200 هزار نفری در عرضه اولیه «سپیدار» نیز نشان می دهد گروهی از سهامداران خرد از بازار سرمایه فاصله گرفتند. برآیند معاملات این هفته بورس افت 87 هزار واحدی شاخص‌کل بود و در نتیجه آن گروهی که هفته گذشته سهام خود را نقد کرده‌اند، در کوتاه مدت انتخاب بهتری نسبت به آن‌هایی داشتند که همچنان در بازار سرمایه مانده‌اند.

افت بورس در شرایطی رقم خورد که نفت برنت در ادامه روند صعودی خود وارد کانال 54 دلار شد. بهای جهانی طلا به مرز 1960 دلار رسیده است و بررسی بازار کامودیتی ها از رشد یک درصدی اغلب فلزات پایه حکایت دارد. هر اسکناس دلار که شب گذشته وارد کانال 26 هزار تومان شده بود، با مشخص شدن ترکیب سنا در آمریکا دوباره به کانال 25 هزار تومان بازگشت.