دیده بان بورس 17 دی99

پیش بینی بورس امروز | اتفاقی میافتد؟

14:33 - 1400/01/17
پیش بینی بورس امروز، بورس بازان متاثر از اخبار و حاشیه‌هایی که این روزها در بورس مطرح می‌شود، نگاه‌هایشان را به تصمیمات اقتصاد کلان دوخته‌اند.
پیش بینی بورس امروز | اتفاقی میافتد؟

دنیای بورس | قیمت‌گذاری دستوری فولاد، چالش جدیدی است که نه تنها بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه در بحث اقتصاد کلان نیز تاثیرگذار است.

قیمت‌گذاری دستوری بارها در حوزه‌های مختلف از کالاهای اساسی تا خودرو آزموده شده است و هر بار نیز نتیجه مثبت و امیدبخشی نداشته است. روز گذشته اما وزیر تازه نفسِ صمت اعلام کرد قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا، بر اساس ۷۰ درصد قیمت  CIS خواهد بود.

این تصمیم و چالش جدید که برای بازار سرمایه ایجاد شد، یاد و خاطره ناهماهنگی بر سر عرضه صندوق «پالایش» و به دنبال آن ریزش سنگین بورس را در ذهن سهامداران زنده کرد، چرا که از همان روز گذشته و هم زمان با اعلام این خبر، نمادهای مطرح گروه فلزات اساسی همانند فولاد مبارکه به صف فروش رسیدند و به این ترتیب سرمایه قشر وسیعی از سهامداران این کارخانه‌ها با ریسک بزرگ‌تری روبه‌رو شد.

واکنش‌های در برابر این تصمیم عمدتا منفی بوده است و تا این لحظه بورس کالا این موضوع را نپذیرفته و تصمیم گیری درباره آن را به  شورای عالی بورس ارجاع داده است.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در گفت‌وگو با «دنیای بورس» عنوان کرد:‌ طبق قانون نباید کالای پذیرفته شده در بورس مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود. با توجه به این مسئله انتظار می رود امروز نیز فشار عرضه در گروه فلزات اساسی بالا باشد.

اکنون بازار سرمایه متشکل از 50 میلیون سهامداری است  که یا به امید حمایت از صنایع و تخصیص بهینه منابع در این بازار فعالیت می کنند یا به دعوت دولت، به بازار سرمایه پاگذاشتند، اما تصمیمات یک شبه‌، مهم‌ترین چالش پیش روی آنهاست.

این چالش شاید همانند صندوق پالایش یکم با دیدار و گفتگوی دو وزیر یا در یک جلسه هماهنگی با حضور کارشناسان صنعت فولاد برطرف شود، اما به طور مشخص بزرگ‌ترین زیان دیدگان، سهامداران و برندگان این چالش تنها رانت خواران خواهند بود.

 

سبزپوشی یکدست بازارهای جهانی

روز گذشته با توافق اعضای اوپک پلاس، نفت صعود چشمگیری داشت.  وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس، ضمن ارائه مجوز مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌‌ای به روسیه و قزاقستان برای ۲ ماه فوریه و مارس، بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه‌ ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه برای ماه مارس به اجماع رسیدند.

با اعلام این خبر هر بشکه نفت رشد 5 درصدی داشت به نحوی که هر بشکه نفت برنت به مرز 54 دلار رسید و هر بشکه نفت خام WTI خود را تا مرز 50 دلار بالاکشید. مس که در واسط روز گذشته به زیر 2800 دلار بازگشته بود، شب گذشته رشد چشمگیری داشت و تا مرز 2846 دلار صعود کرد. هر انس طلا نیز در ادامه روند صعودی هفته های اخیر، هم اکنون در میانه‌های کانال 1900 دلار در حال نوسان است.