توقف روند نزولی لیر در برابر دلار آمریکا

Submitted by admin on

 تداوم تنش های سیاسی میان ترکیه و آمریکا در کنار نگرانی در زمینه تشدید بحران اقتصادی این کشور، ارزش لیر را در برابر دلار آمریکا در  پنج جلسه گذشته نزدیک 10 درصد پایین آورد.انتشار شایعاتی در زمینه استعفای قائم مقام بانک مرکزی ترکیه در کنار انتقاد مجدد رئیس جمهور آمریکا از دولت ترکیه در زمینه پرونده کشیش برانسون در افت ملموس ارزش لیر در روزهای اخیر تاثیر شایانی داشت.

بحران ارزی ترکیه دامنگیر بازار آهن قراضه شد

Submitted by admin on

با سقوط بیش از پیش ارزش لیر در 10 روز اخیر، تقاضا برای آهن قراضه از سوی مشتریان این محصول در ترکیه به شدت کاهش یافت و تقریبا معامله بزرگی در بازار شکل نگرفت. فروشندگان  نیز به تبع فضای حاکم بر بازار مجبور به کاهش ملموس قیمت‌های پیشنهاددی خود شدند. با افزایش اختلاف میان آمریکا و ترکیه، دولت ترامپ برخی از مقامات ترکیه را در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری قرار داد و در ادامه  تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور را بالا برد. همین امر لیر ترکیه را در برابر دلار زیر فشار شدیدی قرار داد.

عقبگرد دلار از سقف 13 ماه و نیمه

Submitted by admin on

روز گذشته اخبر رسید که مقامات آمریکا و چین به توافق رسیده‌اند که دور بعدی مذاکرات تجاری خود  را در روزهای 21 و 22 آگوست یعنی اواسط هفته آینده برگزار کنند. با انتشار این خبر از شب گذشته امیدوهایی در زمینه احتمال کاهش اختلافات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان پدید آمد امری که تقاضا برای دارایی های امنی مانند دلار آمریکا را کاهش داد.

 شاخص دلار با افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگن و همچنین تضعیف ملموس یورو در برابر دلار آمریکا چهارشنبه شب توانست تا 96/98 واحد پیشروی کند که این رقم از ژوئن 2017 در بازار دیده نشده بود.

اقتصاد سیاسی طغیان تورم

Submitted by admin on

دنیای اقتصاد: چرا چین، ویتنام و برزیل در مهار تورم موفق بودند اما پرو، نیکاراگوئه، آرژانتین، ونزوئلا، ترکیه و زیمبابوه نه؟ روزنامه نیویورک تایمز با بررسی تجارب این کشورها به منشأ سیاسی طغیان تورم پرداخت. به نوشته این روزنامه، اقتدارگرایی فردی و پوپولیستی باعث تضعیف و از میان رفتن نهادها، رقیبان سیاسی و سرانجام سیستم حقوقی می‌شود. این رویه استقلال بانک مرکزی را به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مهارکننده تورم به دلیل مداخله‌های دائمی از بین می‌برد.

برچسب‌ها

شاخص دلار درسقف 13 ماهه

Submitted by admin on

در جدیدترین تحولات ترکیه، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد قصد دارد واردات کالاهای الکترونیکی آمریکایی را ممنوع اعلام کند. این اقدام در تلافی وضع تعرفه وارداتی بر فولاد و آلومینیوم ساخت ترکیه از سوی دولت ترامپ در دستور کار اردوغان قرار گرفته است. با انتشار این خبر چشم‌انداز بهبود روابط واشنگتن و آنکارا تیره شد و همین امر بار دیگر لیر را در صبح امروز در برابر دلار آمریکا تضعیف کرد و در ادامه نیز یورو زیر فشار قرار گرفت.

کم‌اعتنایی فلزات به گزارش‌های اقتصادی چین

Submitted by admin on

صبح امروز اداره آمار ملی چین اعلام کرد که نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت این کشور در ماه جولای به 5/5 درصد رسیده است. همچنین تولیدات صنعتی در ماه گذشته میلادی افزایشی 6 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال 2017 پشت سرگذاشته و نرخ رشد سالانه خرده‌فروشی نیز در سطح 8/8 درصد قرار گرفته است. هر سه رقم اعلام شده پایین‌تر از برآوردهای موسسات مالی و تحقیقاتی بود.

بازگشت آرامش به بازار ارز با کاهش فشار بر لیر

Submitted by admin on

پس از سقوط ملموس ارزش لیر در روزهای اخیر، صبح امروز شاهد کاهش فشار بر این ارز بودیم. اقدامات کنترلی بانک مرکزی ترکیه که از روز گذشته در دستور کار قرار گرفت کمی از جو منفی حاکم بر فضای اقتصادی این کشور را کاهش داده است. در معاملات امروز لیر به میزان مختصری در برابر دلار افت کرده و نرخ برابری این دو ارز به 6/92 واحد رسیده است.

به تبع این امر از فشار موجود بر معاملات یورو و پوند کاسته شده است. در این میان کماکان فرانک سوییس به عنوان دارایی امن در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. نرخ برابری فرانک به یورو روز گذشته به بالاترین سطح در یک سال اخیر رسید.

تاثیر بحران ارزی ترکیه بر بازار فلزات پایه

Submitted by admin on

با تداوم سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا، نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه سرایت این بحران به بانک‌های اروپایی افزایش یافت امری که ارزش یورو را به پایین‌ترین سطح در برابر دلار آمریکا در بیش از یک سال اخیر رساند. به تبع تقویت دلار بار دیگر تقاضا برای فلزات پایه از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری پایین آمد و همین امر به افت قیمت این محصولات دامن زد.

افزایش فشار بر یورو و پوند

Submitted by admin on

تداوم سقوط ارزش لیرترکیه در معاملات امروز موجب افزایش نگرانی سرمایه گذاران در زمینه سرایت بحران ترکیه به بانک‌های اروپایی شد. همین امر نیز موج فروش را در جفت ارز دلار آمریکا- یورو به همراه داشت. به تبع این امر نرخ برابری این دو ارز به1/13 رسید که این کمترین رقم در بیش از یک سال اخیر است. پوند نیز همراستا با یورو اما با شدت کمتری در باربر دلار آمریکا تضعیف شده است.

تداوم سقوط لیر ترکیه در بازار ارز

Submitted by admin on

پس از کش و قوس‌های روز جمعه و افزایش تنش‌ها در روابط سیاسی  و اقتصادی ترکیه و آمریکا، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که در صورت تداوم اقدامات آمریکا، این کشور متحدان دیگری برای خود انتخاب خواهد کرد. این موضع‌گیری در سقوط ارزش لیر در روز جاری تاثیر شایانی داشت.

روزنامه حریت ترکیه امروز اعلام کرد که وزیر اقتصاد این کشور قرار است در اولین فرصت گام‌های عملی را برای بازگرداندن آرامش به بازارها معرفی کند.

Subscribe to لیر