سقوط 10 درصدی قیمت‌ها در یک هفته

بحران ارزی ترکیه دامنگیر بازار آهن قراضه شد

14:49 - 1400/01/18
بحران اخیر اقتصادی ترکیه بر بسیاری از بازارهای مالی و کالایی تاثیر گذاشت اما بیشترین اثر منفی این بحران در بازار آهن قراضه لمس شد. بر این اساس در هفته که گذشت قراضه نزدیک به 10 درصد پایین آمد.
بحران ارزی ترکیه دامنگیر بازار آهن قراضه شد

با سقوط بیش از پیش ارزش لیر در 10 روز اخیر، تقاضا برای آهن قراضه از سوی مشتریان این محصول در ترکیه به شدت کاهش یافت و تقریبا معامله بزرگی در بازار شکل نگرفت. فروشندگان  نیز به تبع فضای حاکم بر بازار مجبور به کاهش ملموس قیمت‌های پیشنهاددی خود شدند. با افزایش اختلاف میان آمریکا و ترکیه، دولت ترامپ برخی از مقامات ترکیه را در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری قرار داد و در ادامه  تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور را بالا برد. همین امر لیر ترکیه را در برابر دلار زیر فشار شدیدی قرار داد.

بدین ترتیب شاخص قیمت آهن قراضه(قطعات بزگ) متال بولتن با منشا شمال اروپا با افتی بیش از  29 دلار (9/1 درصد)در این هفته به 290 دلار در قرارداد سی‌‌اف‌آر ترکیه رسید.

همچنین شاخص قیمت آهن قراضه با منشا ایالات متحده در قرارداد سی‌‌اف‌آر ترکیه به همین میزان پایین آمد و در سطح 300 دلار قرار گرفت. قیمت در بازارهای هند و تایوان نیز به تبع این امر کاهش یافت.