روابط تجاری واشنگتن و پکن بهبود می‎یابد؟

عقبگرد دلار از سقف 13 ماه و نیمه

14:38 - 1400/01/18
در پی افزایش امیدواری فعالان اقتصادی به کاهش تنش‌ها در روابط اقتصادی آمریکا و چین، شاخص دلار از سقف 13 ماه و نیم اخیر خود فاصله گرفت.
عقبگرد دلار از سقف 13 ماه و نیمه

روز گذشته اخبر رسید که مقامات آمریکا و چین به توافق رسیده‌اند که دور بعدی مذاکرات تجاری خود  را در روزهای 21 و 22 آگوست یعنی اواسط هفته آینده برگزار کنند. با انتشار این خبر از شب گذشته امیدوهایی در زمینه احتمال کاهش اختلافات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان پدید آمد امری که تقاضا برای دارایی های امنی مانند دلار آمریکا را کاهش داد.

 شاخص دلار با افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگن و همچنین تضعیف ملموس یورو در برابر دلار آمریکا چهارشنبه شب توانست تا 96/98 واحد پیشروی کند که این رقم از ژوئن 2017 در بازار دیده نشده بود.

افت ازش یورو در برابر دلار پس از آن اتفاق افتاد که در یک هفته اخیر به تبع سقوط ملموس ارزش لیر، نگرانی‌های وسیعی در زمینه احتمال سرایت بحران اقتصادی ترکیه به بخش بانکی اروپا پدید آمده بود. در این میان روز گذشته با انتشار خبر کمک 15 میلیارد دلاری قطر به ترکیه، بخشی از افت قیمت روزهای پیشین لیر در برابر دلار خنثی شد و همین امر نیز یورو را از زیر فشار خارج کرد. با این وجود امروز خبر رسید که رئیس جمهور آمریکا بار دیگر ترکیه را به افزایش تحریم های اقتصادی در صورت عدم آزادی کشیش برانسون تهدیدکرده است. پیگرد قضایی اندرو برانسون، کشکش آمریکایی از سوی دستگاه قضایی ترکیه به اتهام جاسوسی یکی از دلایل اصلی بحران اخیر در روابط واشنگتن و آنکارا به حساب می‌آید.

در تقویم اقتصادی امروز دو رویداد مهم به چشم می‌خورد که مسلما می‌تواند بر بازار جهانی ارز در ساعت‌های پیش رو تاثیر شایانی بگذارد. ظهر امرروز شاحص قیمت قیمت مصرف کننده اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد و بعد از ظهر نیز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده کانادا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید.

تا این لحظه از معاملات روز جمعه شاخص دلار با افتی 0/12 درصدی در سطح 96/52 واحد قرار گرفته است.