تداوم بحران ارزی ترکیه به تضعیف لیر و یورو منجر شد

شاخص دلار درسقف 13 ماهه

14:26 - 1400/01/18
در پی رشد بیش از پیش شاخص دلار در معاملات صبح امروز، این نماگر توانست از سقف 13 ماهه خود عبور کند. تداوم نگرانی در زمینه احتمال تشدید بحران اقتصادی ترکیه و سرایت این بحران به اروپا، اصلی‌ترین دلیل تقویت دلار در برابر ارزهایی مانند یورو به حساب می آید.
شاخص دلار درسقف 13 ماهه

در جدیدترین تحولات ترکیه، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد قصد دارد واردات کالاهای الکترونیکی آمریکایی را ممنوع اعلام کند. این اقدام در تلافی وضع تعرفه وارداتی بر فولاد و آلومینیوم ساخت ترکیه از سوی دولت ترامپ در دستور کار اردوغان قرار گرفته است. با انتشار این خبر چشم‌انداز بهبود روابط واشنگتن و آنکارا تیره شد و همین امر بار دیگر لیر را در صبح امروز در برابر دلار آمریکا تضعیف کرد و در ادامه نیز یورو زیر فشار قرار گرفت.

در عین حال افزایش تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا در حرکت سرمایه‌گذاران به سوی دلار آمریکا به عنوان دارایی امن در این روزها تاثیرگذار بوده‌است. روز گذشته رئیس جمهور آمریکا قانون جدید سیاست دفاع ملی سال 2019 را به امضا رساند. در بخشی از این قانون موانع جدی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع امنیتی و دفاعی آمریکا در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام با اعتراض دولت چین روبروشد.

در ساعت‌های پیش رو دو گزارش بسیار مهم در تقویم اقتصادی خودنمایی می‌کنند. ظهر چهارشنبه شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا در ماه جولای به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید و عصر امروز نیز گزارش خرده فروشی ماه جولای آمریکا منتشر خواهد شد.  نتایج ان دو گزارش مسلما بر بازار ارز تاثیر شایانی خواهد داشت.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز ‌دوشنبه با رشدی 0/1 درصدی به 96/8 واحد رسیده است. این رقم از جولای 2017 تاکنون در بازار دیده نشده بود.