در پی تداوم بحران ارزی ترکیه رقم خورد

افزایش فشار بر یورو و پوند

14:09 - 1400/01/18
با ازسرگیری معاملات در بازار ارز جهانی، ارزش یورو و پوند بار دیگر در برابر دلار آمریکا پایین آمد اما تقویت ین در مقابل این ارز از رشد ملموس شاخص دلار جلوگیری کرد. نگرانی در زمینه سرایت بحران ترکیه به بانک‌های اروپایی اصلی‌ترین دلیل تزلزل ارزش یورو به حساب می‌ِآید
افزایش فشار بر یورو و پوند

تداوم سقوط ارزش لیرترکیه در معاملات امروز موجب افزایش نگرانی سرمایه گذاران در زمینه سرایت بحران ترکیه به بانک‌های اروپایی شد. همین امر نیز موج فروش را در جفت ارز دلار آمریکا- یورو به همراه داشت. به تبع این امر نرخ برابری این دو ارز به1/13 رسید که این کمترین رقم در بیش از یک سال اخیر است. پوند نیز همراستا با یورو اما با شدت کمتری در باربر دلار آمریکا تضعیف شده است.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که با توجه به روابط گسترده بانک‌های اسپانیا، ایتالیا و فرانسه با ترکیه، مقامات بانک مرکزی اروپا به شدت نگران سرایت بحران اخیر به سیستم بانکی این کشورها هستند. پس از افت نزدیک به 20 درصدی ارزش لیر در برابر دلار آمریکا در پایان هفته، امروز نیز این ارز 7 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

در این میان با افزایش تنش‌ها در فضای سیاسی و اقتصادی، بخشی از سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های امنی مانند ین حرکت کردند امری که به افزایش 0/5 درصدی ارزش این ارز در برابر دلار آمریکا منجر شد. همین امر نیز رشد شاخص دلار را محدود کرد.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز ‌دوشنبه با رشدی مختصر به 96/4 واحد رسیده است.