آمار تسهیلات بخش مسکن منتهی به انتهای تیر امسال نشان می‌دهد؛

سهم بالاتر بانک‌های دولتی در سرمایه گذاری مسکن

16:46 - 1403/06/27
اکوایران: آمارها حاکی از آن است که بانک‌های دولتی دو برابر بانک‌‌های غیر دولتی در بخش مسکن اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند.

به گزارش اکوایران، بانک‌ها در مجموع 210 هزار میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری کرده‌اند. 65 درصد از کل این تسهیلات را بانک‌های دولتی و مابقی اعتبارات مربوط به بخش مسکن را بانک‌های غیر دولتی تخصیص داده‌اند. در واقع مطابق با قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظفند تا 20 درصد از کل تسهیلات خود در یک سال را به بخش مسکن اختصاص دهند. بنابراین می‌توان گفت، بانک‌های دولتی تسهیلات دستوری بخش مسکن را بیشتر مورد توجه قرار داده اند.

 

الزام بانک‌ها برای تامین منابع مالی بخش مسکن

تامین سرپناه و مسکن مناسب مطابق با قانون اساسی به عهده دولت است. به همین دلیل در سال‌های گذشته شاهد طرح‌های مختلفی جهت تامین مسکن بوده‌ایم. از مسکن مهر گرفته تا مسکن ملی و در نهایت نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم از انواع این طرح‌ها بوده‌اند.

 قانون جهش تولید مسکن در سال 1400 توسط مجلس به دولت سیزدهم ابلاغ شد. براساس این قانون دولت موظف بود تا سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون مسکن به مردم عرضه کند. ماده 4 این قانون به این امر اشاره دارد که بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل بیست درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند.

سهم بالاتر بانک‌های دولتی در سرمایه گذاری مسکن2

بانک‌های دولتی دو برابر غیردولتی‌ها خرج مسکن کرده‌اند

براساس گزارش بانک مرکزی درباره اعطای تسهیلات مسکن توسط نظام بانکی، تا انتهای تیرماه سال جاری بانک‌ها در مجموع 210 هزار میلیارد تومان جهت ساخت مسکن و ساختمان اختصاص داده‌اند. در این بین سهم بانک‌های دولتی و غیر دولتی از مجموع تسهیلات پرداختی متفاوت بوده است. به طوری که بانک‌های دولتی 138 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اعطا کرده‌اند درحالی که بانک‌های غیر دولتی تقریبا نصف این مبلغ یعنی 72 هزار میلیارد تومان را جهت تامین مالی بخش مسکن اختصاص داده‌اند.