روند کند معاملات سهامی ادامه دارد!/ چرا حمایت‌ها کارساز نمی‌شود؟

12:16 - 1403/05/31
اکوایران: بورس تهران با وجود خبر‌های مثبت از حمایت بانک مرکزی و سازمان بورس از بازار سهام، در روز‌های اخیر شاهد یک روند صعودی ضعیف و اصلاح آن بوده است.

به گزارش اکوایران، بازار سهام که هفته گذشته از بار منفی ریسک‌های ناش از افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه عبور کرده بود و در روز چهارشنبه 24 مرداد ماه با تغییر روند معاملات سهامی مواجه شد. رشد تراز شاخص‌های سهامی در روز چهارشنبه هفته قبل نشان از تغییر روند نزولی 23 روزه بازار سهام داشت و بسیاری از سهامداران را به جبران بخش اندکی از زیان به جای مانده از تیر و دو هفته ابتدایی مرداد ماه امیدوار کرد.

 

اخبار مثبت قابل توجهی همچون رشد نرخ دلار نیمایی و کاهش فاصله آن با نرخ مرکز مبادله، حمایت 50 همتی بانک مرکزی از بازار سهام، انتشار اوراق تبعی در جهت بیمه کردن سبد‌های سهامی و خبر خوش ارزی برای فولادی‌ها در ابتدای هفته جاری باعث شد تا سهامداران بیش از پیش به شروع یک روند صعودی و کسب بازدهی امیدوار شوند.

بازار سرمایه به تنظیمات کارخانه برگشت

با این وجود بازار سهام توقع سهامداران را برآورده نکرد و در سه روز معاملاتی این هفته و روز چهارشنبه هفته قبل، تنها شاهد توقف قیمت اوراق سهام بودیم و چند نماد از صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی با رشد قیمتی توانستند تراز شاخص کل را روی تابلو افزایش دهند. این چند نماد که فولاد، فملی و نوری از پایه ثابت‌های آن‌ها بودند، با توجه به خبر خوش ارزی در صنعت فلزات اساسی و رشد نرخ دلار نیمایی از نظر بنیادی تغییرات مثبتی داشتند که محل مناسبی را برای نوسان‌گیری حامیان بازار فراهم کرد.

چرا حمایت‌ها از بورس تهران بی‌تأثیر می‌شوند؟

دو دلیل اصلی برای عدم موفقیت حمایت‌ها از بازار سهام در این هفته وجود دارد. دلیل اول محدودیت دامنه نوسان است که با قفل شدن نماد‌ها در صفوف خرید و فروش و عدم پر شدن حجم مبنا، باعث عدم افزایش قابل توجه قیمت پایانی می‌شود و به عنوان وزنه سنگینی برای شاخص کل به شمار می‌رود که در روند نزولی اخیر برای جلوگیری از ریزش زیاد شاخص‌ها به دوش بازار سهام افتاد و همچنان با یک درصد افزایش بر جو معاملات حاکم است. دلیل دوم نیز تأخیر در اجرای حمایت‌ها و خبر درمانی بازار سهام است. بورس تهران مدت‌ها است که با روش خبر درمانی سازمان بورس و سیاست‌گذاران اقتصادی آشنا است و انتشار یک خبر مثبت تا زمانی که کاملا به عمل ختم نشود نمی‌تواند شاخص‌های سهامی را به درستی حمایت کند.