بررسی تاریخی شاخص کل بورس تهران

سیکل تاریخی شاخص کل تکمیل شد / قطار بورس تهران با کمبود سوخت و مسافر مواجه است!

11:50 - 1403/05/30
اکوایران: تحلیل‌گران تکنیکی بازار سهام معتقدند سیکل تاریخی شاخص کل بورس تهران برای عبور از کانال شش ماهه اخیر تکمیل شده است. با این حال به نظر می‌رسد بازار سهام که در این مدت نزدیک به 61 همت از سرمایه حقیقی را از دست داده، در سطح یک تا 3 همتی ارزش معاملات خرد شرایط دشواری برای صعود داشته باشد.

به گزارش اکوایران، بورس تهران مدتی است که بازدهی متناسبی نسبت به ریسک اوراق سهام نداشته است. سهامدارانی که دید بلندمدتی به بازار دارند، با توجه به تورم و رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی، از وضعیت کنونی بورس تهران رضایت ندارند. در عین حال، نوسان‌گیران نیز به دلیل محدودیت‌های دامنه نوسان قیمت سهام، در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.

 

از ابتدای سال 1399 تا پایان اسفند 1401، شاخص کل بورس تهران در کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی در نوسان بود و در این مدت، هفت بار این سطح حساس را شکست. اما در شش بار نخست، شاخص کل به زیر این سطح بازگشت و تنها در اسفند 1401 بود که این کانال به‌طور پایدار شکسته شد. فتح این کانال برای بازار سهام نزدیک به سه سال زمان برد که از دیدگاه تحلیل‌گران تکنیکی، دلیل اصلی آن رشد هیجانی بازار در مرداد ماه 1399 عنوان می‌شود. روندی که اصلاح زمانی طولانی‌تری را به بازار تحمیل کرد. از منظر دیگر، رشد نامتعادل نیمه اول سال 1399 باعث شد تا اصلاح قیمتی اوراق سهام شدید باشد و بورس تهران برای مدت بیشتری در بین فعالان اقتصادی گزینه اول سرمایه‌گذاری نباشد.

افت و خیزهای شاخص کل؛ آیا بورس آماده شکستن رکورد تاریخی است؟

پس از عبور شاخص کل از کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی در اسفند 1401، این بار اتفاق مشابه مرداد 1399، با شدت کمتری در اردیبهشت 1402 تکرار شد. این موضوع باعث شد که کارنامه بورسی دولت سیزدهم نیز همچون دولت دوازدهم سفید باقی نماند. شدت کمتر رشد و افت شاخص کل در اردیبهشت 1402 به نسبت مرداد ماه 1399 در کنار تکرار سیکل هفتم شکست سطح 2 میلیون واحدی باعث شده تا برخی تحلیل‌گران بر این باور باشند که دوره کانال 2 میلیون واحدی به پایان رسیده و شاخص کل آماده صعود به سطوح بالاتر و شکستن رکورد تاریخی 2 میلیون و 535 هزار واحدی است.

سیکل تاریخی شاخص کل تکمیل شد / قطار بورس تهران با کمبود سوخت و مسافر مواجه است!18

مهمترین وعده همتی برای اهالی بازار سرمایه

با این حال، به نظر می‌رسد که بازار سهام از نظر بنیادی در وضعیت مشابه اسفند 1401 قرار ندارد. آسیب‌های اخیر به سهامداران حقیقی، بی‌اعتمادی به سرمایه‌گذاری در سهام را افزایش داده است. بورس تهران در سال جاری گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی نامطلوبی از شرکت‌های بزرگ دریافت کرده است که بخش عمده‌ای از آن به ناترازی انرژی، قیمت‌گذاری دستوری و سوء مدیریت بازمی‌گردد. از سوی دیگر، رشد ریسک سیاسی بازار در سال جاری که معاملات هیجانی ناشی از آن با محدودیت دامنه نوسان قیمتی تا حدودی مدیریت شد؛ باعث شده تا کاهش مالکیت حقیقی در بورس تهران تشدید شود. 

در 173 روز معاملاتی از 242 روز معاملاتی سال 1402، شاهد کاهش مالکیت حقیقی در بازار سهام بودیم که 71.5 درصد از روز‌های معاملاتی 1402 را پوشش داده است و در 93 روز معاملاتی طی شده از سال جاری نیز تنها 21 روز معاملاتی رشد مالکیت حقیقی داشتیم و در 77.4 درصد روز‌های معاملاتی شاهد خروج جریان پول حقیقی از بورس تهران بودیم.

سیکل تاریخی شاخص کل تکمیل شد / قطار بورس تهران با کمبود سوخت و مسافر مواجه است!11

بازار سهام در حال حاضر با چشم‌انداز بنیادی ضعیف‌تری به نسبت اسفند 1401 مواجه است و نزدیک به 61 همت مالکیت حقیقی کمتری در ترازنامه خود دارد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که عبور از کانال 2 میلیون واحدی سخت تر از کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی باشد و تنها در صورت تداوم ورود جریان پول حقیقی در کنار رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد بتواند وارد فاز صعودی خود شود.