آخرین جزییات واردات مزدا از زبان مدیرعامل آفتاب خودرو

19:02 - 1403/05/24
محمد کاظمی، مدیرعامل "شرکت آفتاب خودرو"، وارد کننده رسمی خودروهای مزدا به ایران، آخرین وضعیت واردات و برنامه فروش این شرکت را تشریح کرد.

 شرکت آفتاب خودرو ماه گذشته در نشست خبری رسمی با حضور اصحاب رسانه، خبر از ورود مجدد خودروهای جدید مزدا به ایران داده بود. اکنون با گذشت زمان و ثبت شدن واردات سری اول مزداهای آفتاب خودرو و رفع مشکلات سامانه ثبت سفارش، به سراغ مدیرعامل آفتاب خودرو رفتیم تا آخرین وضعیت واردات و عرضه خودروهای این شرکت را جویا شویم.

چه زمانی اولین سری خودروهای مزدا وارد بازار ایران خواهند شد؟

در حال حاضر، اولین محموله خودروهای مزدا در حال ورود به ایران است و همه‌ی مجوزهای قانونی دریافت شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم طی حداکثر دو ماه آینده، اولین سری مزداهای وارداتی آفتاب خودرو روی سامانه آماده عرضه شود.

آیا برنامه‌ای برای عرضه خودروهای جدید مزدا در آینده نزدیک دارید؟ اگر بله، چه زمانی؟

بله، ما در تلاش هستیم تا مدل مزدا CX-۵۰ را نیز وارد کنیم. البته با توجه به آپشن‌های بالا و خصوصیات ویژه‌ای که این خودرو دارد، باید روی مدل هیبرید آن تمرکز کنیم تا سقف وارداتی آن را متناسب کنیم. همچنین در مذاکراتی که با شرکت طرف قرارداد داشتیم، در خصوص خرید و عرضه جدیدترین مدل‌های مزدا نیز به توافق رسیدیم که شامل خودروهای برقی مزدا مانند EZ-۶ می‌شود که به تازگی در نمایشگاه اخیر خودروی شانگهای معرفی شده است و تا دو ماه آینده واردات آن انجام می‌شود.

تاریخ آغاز فروش خودروهای مزدا در نمایندگی‌ها چه زمانی است؟

فروش خودروهای مزدا از طریق سامانه فروش خودروهای وارداتی حدوداً دو ماه آینده آغاز خواهد شد. زمان دقیق آن از طریق وب‌سایت رسمی شرکت و شبکه‌های اجتماعی آفتاب خودرو اعلام می‌شود.

آیا فروش خودروهای مزدا به‌صورت پیش‌فروش خواهد بود یا نقدی؟

فروش مزداهای آفتاب خودرو از طریق سامانه فروش یکپارچه انجام می‌گیرد. در صورتی‌که تغییراتی در برنامه فروش خودرو از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت پذیرد، ما نیز به تبعیت از آن، بهترین و در دسترس‌ترین شرایط فروش را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم. قصد داریم علاوه بر عرضه خودروی باکیفیت، شرایط خرید را نیز تسهیل کنیم.

آیا طرح ویژه ای برای تخصیص خودرو به سهمیه جانبازان دارید؟

در حال حاضر، مدل‌های مزدا ۳ و مزدا CX-۳۰ وارد کشور خواهند شد. تلاش می‌کنیم مزدا CX-۵۰ را نیز چه به‌صورت عمومی یا از طریق سامانه جانبازان وارد کشور کنیم. ضمن اینکه خودروی برقی EZ۶ نیز جزو سبد خرید ما از کمپانی مزدا است. به دنبال آن هستیم تا مزدا CX-۵۰ را به دلیل قیمت مناسب و آپشن بالا برای جانبازان عزیز از طریق سامانه جانبازان وارد و عرضه کنیم. این خودرو با توجه به کیفیت و قیمتی که دارد، باوجود بالاتر بودن قیمت آن نسبت به سقف تعرفه واردات عمومی، می‌تواند گزینه مناسبی برای جانبازان باشد.

چه تعداد خودرو از هر مدل وارد می‌شود؟

تعداد دقیق واردات هنوز مشخص نشده است و به نیاز بازار، مجوزهای لازم و تخصیص ارز بستگی دارد. برنامه شرکت واردات ۲۰۰۰ دستگاه تا انتهای سال و افزایش این رقم به سه برابر در سال جدید است.

آیا تنوع رنگی خاصی برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده است؟

بله، خودروهای مزدا با تنوع رنگی متنوع وارد خواهند شد تا سلیقه‌های مختلف مشتریان را پوشش دهند. در کل، علاوه بر انتخاب یک خودروی باکیفیت و فول آپشن، در خصوص رنگ و مدل نیز وسواس خاصی داشته‌ایم.

قیمت نهایی خودروهای مزدا در بازار ایران چقدر خواهد بود؟

قیمت حدودی مزدا ۳ حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و مزدا CX-۳۰ حدود ۳ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. به زودی با مشخص شدن تعرفه‌ها، هزینه‌های باربری و... قیمت نهایی مصرف‌کننده اعلام می‌شود. تلاش ما عرضه یک خودرو با قیمت بسیار رقابتی است.

آخرین جزییات واردات مزدا از زبان مدیرعامل آفتاب خودرو18

چه عواملی بر تعیین قیمت خودروهای مزدا تأثیرگذار بوده‌اند؟

عواملی مانند نرخ ارز، هزینه‌های واردات، تعرفه‌های گمرکی، حمل و نقل، انبارداری و هزینه‌های ثبت سفارش و استاندارد بر تعیین قیمت نهایی تأثیرگذار بوده‌اند.

چه عواملی باعث شده که برند مزدا برای واردات به ایران انتخاب شود؟

کیفیت بالای محصولات، شهرت و اعتبار جهانی برند مزدا و تقاضای بالای مشتریان ایرانی از مهم‌ترین عواملی بودند که باعث شدند برند مزدا برای واردات به ایران انتخاب شود. مزدا همیشه یکی از برندهای محبوب در ایران بوده و با آگاهی از این موضوع به سراغ این برند رفتیم. تلاش کردیم با توجه به محدودیت‌های سقف واردات، بازهم مدل‌های فول آپشن و کاملاً منطبق بر شرایط کشور و سلیقه مشتری را ثبت سفارش کنیم. از هم‌اکنون نیز استقبال مردم به حدی بالا بوده که از این انتخاب بسیار خوشحالیم.

مزدا چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی نسبت به دیگر برندهای موجود در بازار دارد؟

مزدا به دلیل کیفیت ساخت بالا، طراحی زیبا، تکنولوژی‌های پیشرفته و مصرف سوخت بهینه، مزایای قابل توجهی نسبت به دیگر برندها دارد. همچنین این خودرو با توجه به آپشن‌های موجود و قیمت رقابتی که دارد، یک رقیب جدی در بازار برای خودروهای وارداتی خواهد بود.

چگونه تأمین قطعات یدکی برای خودروهای مزدا تضمین خواهد شد؟

ما با تامین‌کنندگان معتبر و نمایندگی‌های رسمی مزدا در ارتباط هستیم و تلاش می‌کنیم تا تأمین قطعات یدکی به صورت مداوم و بدون مشکل انجام شود. از هم اکنون نیز قراردادهای لازم جهت خرید قطعات ضروری براساس فهرست اعلامی به شرکت بسته شده است تا مشتریان مزدا علاوه بر حس خوب سوار شدن بر یک خودروی باکیفیت، دغدغه تأمین قطعات و پشتیبانی و خدمات پس از فروش را نداشته باشند.

چه برنامه‌ای برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان دارید؟

ما در نظر داریم شبکه‌ای از نمایندگی‌ها و مراکز خدمات پس از فروش را در سراسر کشور ایجاد کنیم تا مشتریان بتوانند به راحتی از خدمات تعمیر و نگهداری بهره‌مند شوند. در حال حاضر در چند استان عاملیت‌های مجاز آفتاب خودرو فعال شده‌اند. براساس برنامه زمان‌بندی در حال توسعه این شبکه در سراسر کشور هستیم. آمادگی کامل جهت اعطای مجوز عاملیت فروش و خدمات پس از فروش مطابق با استانداردهای مزدا را داریم که با مراجعه به وبسایت می‌توانند آمادگی خود را اعلام کنند.

به نظر شما رقبای مستقیم مزدا در بازار ایران کدام برندها و مدل‌ها هستند؟

برندهایی مانند تویوتا، هیوندای و کیا از رقبای مستقیم مزدا در بازار ایران محسوب می‌شوند.

مزدا چه مزیتی نسبت به این رقبا دارد؟

مزدا با توجه به طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا و تکنولوژی‌های پیشرفته، مزایای رقابتی قابل توجهی نسبت به دیگر برندها دارد. همچنین به لحاظ فنی و مشخصات موتور به طور ویژه، این خودرو حداکثر سازگاری را با بنزین‌های موجود و شرایط اقلیمی کشور دارد.

در صورت تشدید تحریم‌ها، چه تمهیداتی برای ادامه عرضه و خدمات خودروهای مزدا در نظر گرفته‌اید؟

ما برنامه‌های متعددی برای مقابله با تحریم‌ها داریم، از جمله ایجاد شبکه‌های جایگزین تأمین قطعات و همکاری با تأمین‌کنندگان داخلی. همچنین قرارداد ما با شرکت تامین کننده به گونه‌ای است که نگرانی بابت تحریم‌ها نخواهیم داشت و شرکت طرف قرارداد با علم به همه شرایط، حاضر به مذاکره با ما شده است.

آخرین جزییات واردات مزدا از زبان مدیرعامل آفتاب خودرو2

آیا شرکت مادر مزدا تضمینی برای تأمین قطعات و خدمات در شرایط تحریم داده است؟

شرکت مادر همکاری و حمایت خود را اعلام کرده است و ما تلاش می‌کنیم تا با تکیه بر این حمایت‌ها و برنامه‌های داخلی، خدمات را بدون مشکل ادامه دهیم.

آیا آفتاب خودرو برنامه‌ای برای واردات و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی مزدا دارد؟

بله، ما در نظر داریم خودروهای برقی و هیبریدی مزدا را نیز وارد کنیم. در این زمینه با شرکت مادر توافقات صورت گرفته و متعهد شده هم‌زمان با عرضه جدیدترین مدل‌های مزدا، این خودروها توسط آفتاب خودرو نیز عرضه شوند.