تحمیل رکود به بورس تهران

14:50 - 1403/05/14
اکوایران: امروز با محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام ارزش معاملات سهام 48 درصد افت کرد.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه 14 مرداد ماه 1403، شاخص کل بورس تهران هزار و 85 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 5 هزار و 608 واحد رسید. 

 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 838 واحدی در رقم 637 هزار و 32 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس 3 واحد افت کرد به رقم 20 هزار و 744 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 240 واحد به سطح 109 هزار و 742 واحد رسید. 

خروج پول حقیقی از بورس تهران

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 161 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.  

امروز نماد سلیم بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 28 میلیارد تومان بود. پس از سلیم، نمادهای خساپا، شپنا، خودرو و فزر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حسینا، نوری، حتاید، فملی و وپترو تعلق داشت.

تحمیل رکود به بورس تهران19

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل بورس و فرابورس

امروز نمادهای فملی، فولاد و تاپیکو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وبانک، نوری و بوعلی از معدود نمادهای سبز بازار بودند.

در فرابورس نیز نمادهای هرمز، فزر و وهور بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند و نمادهای آریا، شگویا و تجلی بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد شستا بیشترین تراکنش را داشت و وبانک و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز سلیم، سامان و خاور بیشترین تراکنش را داشتند. 

ارزش معاملات سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 11 هزار و341 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 785 میلیارد تومان بود که 25 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 48 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 270 میلیارد تومان رسید. 

تحمیل رکود به بورس تهران10

پرمعامله‌ترین سهم‌ها

در معاملات امروز نماد وبانک بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 90 میلیارد تومان بود. 

پس از وبانک، سلیم بیشترین ارزش معاملات را داشت و افق رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 352 میلیون و 604 هزار و 433 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبانک تعلق داشت. دو نماد خساپا و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات یکشنبه، 87 نماد صف خرید داشتند و 369 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد هزار و 680 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 89 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 25 درصدی به رقم هزار و 773 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

تحمیل رکود به بورس تهران6