رکود معاملات سهام در بستر چالش‌های تأمین انرژی صنایع

13:21 - 1403/04/30
اکوایران: بورس تهران در روزهای گذشته روند رکودی سنگینی در معاملات سهام شاهد بود که به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران، از محدودیت‌های برقی صنایع نشأت گرفته است.

به گزارش اکوایران، بازار سهام در هفته‌های اخیر چالش‌های متعددی از جمله فوت رئیس دولت سیزدهم، انتخابات دولت چهاردهم و محدودیت تأمین برق صنایع را تجربه کرده است. روند معاملات سهام در این مدت معمولاً رکودی بوده است و تنها در چندین روز محدود شاهد افزایش ارزش معاملات خرد بالاتر از سطح 4 همتی بودیم.

 

رکود معاملاتی یا کاهش ارزش معاملات خرد در بازارهای سهامی معمولاً به دو دلیل رقم می‌خورد. افت ارزش روزانه معاملات سهام یا به دلیل رشد تراز قابل توجه اخیر شاخص‌ها است و یا به دلیل چشم‌انداز محدود و تار صنایع کشور ایجاد می‌شود. به زبان دیگر یا ارزش‌ها در بازار سهام تا حدی افزایش یافته که انتظارات بازار، چشم‌انداز کوتاه مدت بالاتری را در نظر ندارد و یا فعالان بازار نمی‌توانند با ضریب اطمینان قابل قبولی شرایط آتی صنایع کشور را پیش بینی کنند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که بورس تهران با چالش نااطمینانی مواجه است و چشم‌انداز مورد اطمینانی برای صنایع کشور واضح نیست. رشد اخیر شاخص‌های سهامی نیز با توجه به عقب‌ماندگی این بازار در چند سال گذشته، تا حدی نبوده که استراحت زمانی زیادی نیاز داشته باشد.

محدودیت‌های برقی صنایع کشور نیز، از جمله چالش‌هایی است که تأثیر منفی خود را به سرعت در روند معاملات حس می‌شود. افزایش محدودیت‌های برقی صنایع سنگین تا حدی برای صنایع کشور گران تمام می‌شود که بازار سهام با وجود افزایش تراز شاخص‌های سهامی پس از اعلام نتایج انتخابات دولت چهاردهم، روند رکودی معاملات به سرعت به بازار غلبه کرد.

بازار سهام نسبت به صورت‌های مالی سال گذشته شرکت‌ها که اخیرا به صورت حسابرسی شده منتشر شده‌اند نیز خوش بین نبوده است و حدودا روند بنیادی صعودی  قدرتمندی در شرکت‌ها مشاهده نکرده است.