پیش‌بینی بورس فردا 30 تیر 1403 / نگاه بازار به گزارش بهاری شرکت‌ها

16:11 - 1403/04/29
اکوایران: بازار بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه روز نسبتا خوبی را سپری کرد هر چند که این روز به عنوان یک روز بین تعطیلی مطرح بود اما شاخص کل با رشد 1545 واحدی کار را تمام کرد تا همچنان حوالی 2.2 میلیون واحدی عدیی باشد که برای شاخص کل ثبت شده است. در آخرین روز کاری هفته گذشته شتران ، وپاسار ، حکشتی و نماد نوری بیشترین تاثیر مثبت رو بازار داشتند.

به گزارش اکوایران، ارزش معاملاتی برای روز چهارشنبه هفته پیش روی عدد 4800 میلیارد تومان ثبت شده است و ارزش بازار بورس تهران نیز رقمی برابر با 7377 هزار میلیارد تومانی دارد. شاخص کل نیز بعد از دو روز معاملاتی بدون تغییر خاص همچنان در محدوده‌های 2 میلیون و 200 هزار واحدی ایستاده است تا این سطح برای اهالی تکنیکالیست بازار به عنوان یکی از سطوح حمایتی همچنان مدنظر باشد.

 

بازار در این روزهای به دنبال بررسی فروش فصل بهار و میزان سودآوری شرکت‌ها و صنایع مختلف است تا نسبت به فصل زمستان و بهار سال پیش (دوره مشابه سال قبل) ارزیابی های خود را انجام دهد.  هر چند که با توجه به ناترازی در صنعت برق خیلی به تابستان امیدوار نیست. اما کاهش نرخ دلار نیما با دلار در بازار آزاد را امیدوار کننده تر می بیند. نرخ دلار نیما حوالی 43 هزار و 600 تومان را نیز به خود دیده است و دلار در بازار آزاد اعداد کمتر از 57 هزار تومان را ثبت می کند.

یک ماه از تابستان 1403 گذشته است و صنعت برق با ناترازی تامین انرژی همراه است در این میان شرکت‌های بازار سرمایه نیز از این موضوع بی نصیب نماندن و شرکت هایی همچون فولاد شاهرود ، احیاء استیل فولاد بافت ، گروه صنایع کاغذ پارس و صنایع کاغذ سازی کاوه از توقف بخشی از فعالیت‌های تولیدی خود تا اطلاع ثانوی خبر دادن همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع و صنایع فرو آلیاژ ایران از گروه فلزات اساسی بازار سرمایه از دیگر شرکتهایی بودند که خبر توقف بخشی از فعالیت خود را در سامانه کدال به اطلاع سهامداران رساندن.

 همچنین شایعه قطع برق فولاد مبارکه اصفهان در فضای مجازی دست به دست می شد که با فولادی‌ها در واکنش به این موضوع این طور شفاف سازی کردند که در صورت اعمال محدودیت و قطع شدن برق باتوجه به بهره برداری از نیروگاه جدید و توان تولید 440 مگاواتی برق از آن می توانند  به تولید محصولات شرکت متناسب با برق تولیدی ادامه دهند.

غلتک سازان سپاهان نیز دیگر شرکت بازار سرمایه است که با اعمال محدودیت مصرف برق در تابستان سال جاری مواجه شده‌ است. سایپا نیز با قطع برق 5 ساعته در هفته گذشته مواجه شد که موضوع را در سامانه کدال شفاف سازی نکرده است.

این در حالی است که فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی دست به مقایسه هایی زده‌اند. یکی از فعالان رسانه ای در صفحه شخصی خود این طور توییت زده است که میزان مصرف برق در ترکیه برای یک روز بیش از یک میلیون مگاوات است در حالی که با رسیدن مصرف برق در ایران به عدد 77 هزار مگاوات نیمی از استان‌ها کشور و شرکت‌های مستقر در آنها به تعطیلی کشیده شده است. این در حالی است که کشور ترکیه وارد کننده گاز محسوب می‌شود و ایران دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد.

در بازار روز چهارشنبه گروه انبوه سازی در صدر برترین گروه های از نظر ارزش معاملاتی بود و با ارزش معاملاتی در حدود 126 میلیارد تومانم رتبه اول را داشت. فلزات اساسی با 120 میلیارد تومان رتبه دوم و خودرو ، لیدر سنتی بازار سرمایه با 119 میلیارد تومان جایگاه سوم را به خود اختصاص داده بود نمای نقشه بازار روز چهارشنبه نشان می داد که بازار به گروه های کوچک تر بازار توجه بیشتری دارد و شاخص هم وزن بیشتر مورد استقبال خریداران قرار گرفت تا نمادهای بزرگ بازار سرمایه و شاخص سازان!

اما مهمترین خبر آخر هفته‌ای برای بازار خبر آزاد سازی واردات خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم بود که با واکنش‌هایی همراه شده و مهمترین آن این موضوع است که چرا در این سه سال اخیر برای واردات خودرو هیچ اقدامی صورت نگرفته است و تنها در روزهای پایانی دولت سیزدهم و آن هم با شتاب و عجله واردات خودرو برای همه اشخاص آزاد شد است تا پیش از این مشکل تامین ارز برای واردات خودرو وجود داشت و همچنین تلاش برای خودکفایی در صنعت خودرو مطرح بود اما به یکباره و یک شبه همه جلسات و نشست‌های هئیت دولت سیزدهم کنار زده شد تا واردات خودرو آزاد شود؟ 

سازمان بورس در گزارشی عنوان کرده است که با اشاره به درخواست‌ها و پیگیری‌های فراوان سهامداران عدالت در خصوص زمان دریافت مرحله سوم سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱: با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات مکرر و اتمام مهلت قانونی هشت ماهه شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام خود بر اساس قانون تجارت، همچنان ۴ شرکت‌ سود سهام عدالتشان را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. از همین رو «گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت پالایش نفت بندرعباس» تاکنون وجوه مرحله سوم خود را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص در این چند روز اخیر خود را در محدوده های 2.2 میلیون واحدی قفل کرده است و تلاش کرده تا بدون تغییر خاص همه چیز را به روزهای بعد از انتشار گزارش سه ماهه شرکت ها موکول کنند تا و روند فروش و سود آوری نمادهای بازار سرمایه را برای بهار 1403 مورد ارزیابی قرار دارد.

به همین خاطر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ازمنظر تکنیکالی همچنان در مفروضات قبلی خود قرار دارد.

پیش‌بینی بورس فردا 30 تیر 1403 / نگاه بازار به گزارش بهاری شرکت‌ها14