پیش‌بینی بورس فردا 24 تیر 1403 / بازار سهام به استقبال تعطیلات رفت!

16:03 - 1403/04/23
اکوایران: به روزهای پایانی تیرماه نزدیک می شویم، روزهایی که با تعطیلات میانه هفته برای بازار سرمایه همراه شده است. از سویی افت قیمت دلار در بازار آزاد را در این روزها شاهد هستیم و نرخ دلار آزاد این طور گزارش شده است که وارد کانال 57 هزار تومانی نیز شده است. قیمت دلار در ماه‌های گذشته در حوالی 62 هزار تومانی قرار داشت.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار سرمایه شاخص کل برای چهارمین روز متوالی با افت همراه شده تا همچنان جاذبه محدوده 2.2 میلیون واحدی برای بازار سرمایه چالش برانگیز باشد. شاخص کل با افت 9100 واحدی در روز جاری در همین حوالی 2.2 میلون واحدی قرار گرفت. عملا بازار امروز خیلی بازار پر رونقی همچون هفته گذشته نبود و ارزش معاملات بازار برای امروز در محدوده‌های 3800 میلیارد تومانی قرار گرفت. ارزش بازار نیز به کانال 7300 همتی برگشت.

 

گروه فلزات اساسی با 223 میلیارد تومان ارزش معاملاتی امروز در جایگاه اول برترین  گروه های از نظر ارزش معاملاتی قرار گرفت و خودرو لیدر سنتی بازار سرمایه با ارزش معاملاتی در حدود 151 میلیارد تومان دوم بود. گروه شیمیایی بازار سرمایه نیز با بیش از 140 میلیارد تومان ارزش معاملاتی در جایگاه سوم این رده بندی را به خود اختصاص داد.

گفته می‌شود نرخ دلار در بازار آزاد وارد کانال 57 هزار تومانی شده است، این نرخ در ماه گذشته حوالی 62 هزار تومان گزارش می‌شد. نرخ دلار نیمایی نیز در مرکز مبادله ارز باز هم با رشد همراه شد و رقم 43500 تومانی را به خود گرفت تا افزایش این نرخ همچنان ادامه دار باشد.

در روزهای اخیر همزمان با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به سطوح پایین‌تر از محدوده ۵۸ هزار تومان و همچنین افزایش نرخ دلار در سامانه نیما به محدوده ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان، فاصله این ۲ نرخ ارز اثرگذار بر روندهای بازار سرمایه رو به کاهش است. نرخ دلار بازار آزاد در ۱۵ روز گذشته بیش از ۳ درصد کاهش یافته و نرخ دلار در سامانه نیما نسبت به میانگین ۳ ماه گذشته بیش از ۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

اما نرخ بهره گزارش شده از سوی بانک مرکزی با کاهش جزئی همراه شده است و با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۶۲ درصد رسید. می توان گفت نرخ بهره برای چهارمین هفته متوالی است که در این محدوده قرار دارد.

همچنین مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا در خصوص حراج سکه و شمش طلا این هفته عنوان کرده است که با توجه به این که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل است و زمان برای تسویه نداریم عملاً این هفته نمی‌توانیم حراج برگزار کنیم.

اما در چند روز گذشته در خصوص رای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال قیمت‌گذاری گاز توسط دولت در نیمه نخست سال گذشته‌  صحبت‌هایی در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شد تا این بار خبرگزاری فارس در این خصوص دست به قلم شود. فارس نوشت دیوان عدالت اداری رأی به ابطال قیمت‌گذاری گاز توسط دولت در نیمه نخست سال گذشته‌ و خارج از فرمول داده، اما هنوز ابلاغ نهایی نشده است؛ به این معنا که نرخ ۷هزار تومانی گاز خوراک در نیمه نخست سال گذشته هم می‌بایست مشابه سایر ماه‌های سال ۱۴۰۲ به فرمول بازگردد.

همچنین حمیدرضا فولادگر در خصوص واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در برنامه هفتم توسعه اعلام کرد: در ماده ۵ برنامه هفتم توسعه، واگذاری سهام به صورت رد دیون و تهاتر به صورت کلی ممنوع شده اما در مواردی پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی از این روش مجاز است. این در حالی است که پورابراهیمی ریاست کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز چندی پیش بر اجرای برنامه هفتم داشت و تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری بود.

خبرگزاری تسنیم نیز از برگشت لایحه تعطیلی شنبه‌ها به مجلس خبر داده است. «پاپی‌زاده» عضو هیئت رئیسه مجلس عنوان داشته است که تعطیلی شنبه‌ها منتفی نشده است و  به محض تشکیل کمیسیون اجتماعی ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه مذکور به کمیسیون اجتماعی ارجاع می‌شود تا مورد واکاوی قرار گیرد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با وجود شکست محدوده 2.2 میلیون واحدی هنوز نتوانسته است به اعداد وارقام بالاتری برسد و از این محدوده جان سالم به در ببرد. مجموع عوامل مختلفی بر سر راه شاخص کل قرار دارند. اما اگر از دیدگاه تکنیکالی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، همچنان شاخص کل توانایی این مسئله را دارد که بتواند از این محدوده 2 میلیون و 200 هزار واحدی به عنوان یک سطح حمایتی استفاده کند چرا که این سطح یکی از قوی‌ترین سطوح مقاومتی یک سال گذشته برای بازار سرمایه بوده است و همین قدرتمند بودن آن می تواند سطح حمایتی خوبی را نیز ایجاد کند. از سویی میانگین‌های 55 روزه  و 200 روزه نیز می‌تواند در جهت حمایت های تکنیکالی وارد عمل شوند و خط روند نزولی را از سر راه شاخص کل بردارند.

پیش‌بینی بورس فردا 24 تیر 1403 / بازار سهام به استقبال تعطیلات رفت!7