شرکت OpenAI: دسترسی کاربران در ایران، چین و روسیه به ابزارهای این شرکت از امروز مسدود می‌شود

13:06 - 1403/04/19
شرکت OpenAI از حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود که از 9 ژوئیه (19 تیرماه) دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن چین، روسیه و ایران مسدود می‌کند.

به گزارش اکوایران، شرکت OpenAI حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود که از 9 ژوئیه (19 تیرماه) دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن چین، روسیه و ایران مسدود می‌کند.

 

ChatGPT  که یکی از ابزارهای پرکابرد برای بسیاری از کاربران ایرانی است، حالا در چند قدمی مسدود شدن برای آنهاست. علت آن هم استفاده از این ابزار برای فعالیت سایبری مخرب عنوان شده است. اما ماجرا از کجا شروع شد؟

ماجرای ایجاد محدودیت‌های شرکت OpenAI برای کاربران ایرانی چیست؟

روزنامه «هفت صبح» در تاریخ 9 تیرماه خبری مبنی بر محدود کردن کاربران ایرانی از سوی شرکت OpenAI  منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که حدود 10 روز دیگر (یعنی امروز 19 تیرماه)، شرکت OpenAI دسترسی کاربران ایرانی، چینی و روسیه را مسدود خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه به گزارش شرکت OpenAI در خصوص فعالیت‌های این سه کشور اشاره کرد و نوشت: بخش زیادی از این گزارش ۳۹صفحه‌ای این شرکت به فعالیت‌های چین و روسیه اختصاص یافته بود؛ با این‌حال، فعالیت‌هایی هم به عواملی از سوی ایران نسبت داده شده بود، اما خیلی مبهم. به این صورت که «به نظر می‌رسد عده‌ای در حال تهیه و ترجمه مطالبی با کمک چت جی‌پی‌تی برای ایجاد و انتشار پروپاگاندا هستند.»

خبرگزاری ایندیپندنت فارسی که از خود چت‌ جی‌پی‌تی، ربات معروف شرکت open AI  در این خصوص سوال کرده و اینطور جواب گرفته است: «اوپن‌اِی‌آی دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی را برای کاربران مستقر در ایران، چین، روسیه و کره شمالی مسدود کرده است. این اقدام در واکنش به یافته‌های این شرکت مبنی بر این‌که گروه‌های هکر تحت حمایت دولت‌های این کشور‌ها از چت‌جی‌پی‌تی برای حمایت از فعالیت‌های سایبری مخرب استفاده می‌کنند، اتخاذ شده است.»

این شرکت پیش‌تر نیز دسترسی کاربران این کشورها به ChatGPT و API را ممنوع کرده بود، اما طی دو هفته گذشته با ارسال ایمیل‌هایی اعلام کرده اجرای این محدودیت‌ها گسترده خواهد شد.

طبق نوشته سایت «دیجیاتو» دلیل این تصمیم هنوز کاملاً مشخص نشده است، اما هم‌زمان با تلاش‌های کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی آمریکا، چنین تصمیمی گرفته شده است. 

البته باوجودی که OpenAI می‌کوشد دسترسی به پلتفرم خودش را در چین، روسیه و ایران محدود کند، گزارش جدیدی ادعا می‌کند کاربران چینی می‌توانند با استفاده از پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت آژور همچنان از محصولات این شرکت استفاده کنند.

دسترسی کاربران چینی به خدمات OpenAI به‌رغم محدودیت‌ها

گزارش سایت The Information می‌گوید درحالی‌که OpenAI درحال محدودکردن استفاده کاربران چینی از API این شرکت است، مشتریان چینی مایکروسافت همچنان می‌توانند به مدل‌های هوش مصنوعی مکالمه‌‌محور OpenAI دسترسی داشته باشند. این گزارش اضافه می‌کند این مدل‌ها برای کاربران سازمانی که از پلتفرم رایانش ابری آژور به‌عنوان بخشی از سرویس OpenAI در چین استفاده می‌کنند، در دسترس است. به‌ گفته این وب‌سایت، سه کسب‌وکار چینی تأیید کرده‌اند که به مدل‌های OpenAI دسترسی دارند.

پلتفرم آژور OpenAI مایکروسافت این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا داده‌هایشان را یکپارچه کنند و با مدل‌های زبان و تصویر هوش مصنوعی سفارشی‌سازی‌شده، پرسش‌ و پاسخ‌های سفارشی انجام دهند. علاوه‌بر OpenAI، این پلتفرم محصولات شرکت مادر فیس‌بوک، متا، را نیز به‌عنوان بخشی از پورتفوی هوش مصنوعی خود برای پلتفرم هوش مصنوعی متنوع و قابل‌تنظیم ارائه می‌دهد.

پس از اطلاعیه ایجاد محدودیت‌ها توسط OpenAI، مایکروسافت تأیید کرد که به ارائه خدمات Azure OpenAI به کاربران در هنگ‌کنگ ادامه خواهد داد.