مسیر بعدی اوره در نزدیکی سطوح حمایتی؟

12:49 - 1400/01/25
روند رو به افول حاکم بر بازار اوره د ماه‌های اخیردر هفته گذشته نیز ادامه یافت و شاهد افت بیش از هشت دلاری قیمت این محصول بودیم. در حالی شاهد افت قیمت اوره طی هفته‌های اخیر در بازار جهانی هستیم که با وجود احتمال پایداری عوامل فشار اما سطوح حمایتی فعلی می‌تواند مانع از افت بیشتر این محصول شود.
مسیر بعدی اوره در نزدیکی سطوح حمایتی؟

پایین آمدن قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک بسیاری از واحدهای تولید اوره در سطح جهان در هفته های اخیر  با خروج نیم کره شمالی از فصل سرما یکی از دلایل تضعیف قیمت در دوره کنونی به حساب می‌آید. در عین حال ظرفیت مازاد تولیدی در بازار این محصول نیز توانایی صعود ملموس قیمت را از این محصول گرفته است.

بر طبق گزارش Fertilizerworks قیمت سبد جهانی اوره گرانول در هفته گذشته با افتی حدود 9 دلاری به 203 دلار رسیده است. بر اساس اخبار نرخ فروش اوره صادراتی پتروشیمی‌های  داخلی به سطح 190 دلار نیز رسیده است. پیش از این «دنیای بورس» به حرکت قیمتی اوره همگام با تغییرات نرخ خوراک اشاره کرده بود. گاز طبیعی و همچنین زغال سنگ به عنوان دو خوراک اصلی تولید این محصول در سطح جهان شناخته می‌شوند. افت قیمت گاز طبیعی با گرمتر شدن هوا عاملی برای کاهش قیمت اوره در بازار جهانی است. از سوی دیگر قیمت با شیب تند نزول ماه‌های اخیر به سطوح حمایتی نزدیک شده است که پیش از این در مقابل نزول بیشتر نرخ اوره مقاومت کرده‌اند. سال گذشته نیز شاهد افت قیمت اوره تا سطح کنونی بودیم. ریزش شدید قیمتی اوره می‌تواند میزان درآمد پتروشیمی‌های تولیدکننده اوره را تا هزینه‌های سر به سر تولید کاهش دهد. این موضوع مانعی در برابر افت بیشتر قیمت اوره به شمار می‌رود. بر این اساس در حالی نرخ هر متر مکعب گاز طبیعی افت نزدیک به 20 درصدی را نسبت به اوج قیمتی در ماه‌های دی و بهمن تجربه کرده است و احتمال افت بیشتر نرخ گاز طبیعی نیز وجود دارد اما به نظر می‌رسد سطوح حمایتی موجود از قیمت اوره حمایت کند.

از سوی دیگر اخبار به عوامل حمایتی از قیمت زغال سنگ با توجه به بحران سمت عرضه اشاره می‌کند. رشد قیمت زغال سنگ به عنوان خوراک اصلی تولید اوره در چین می‌تواند از نرخ اوره در بازار جهانی حمایت کند. البته رشد پایدار نرخ خوراک عاملی برای واکنش مثبت اوره خواهد بود.