نگاهی به گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی از بازار نفت

12:46 - 1400/01/25
آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت خام اعلام کرد با وجود رشد جهانی ذخایر نفت در ماه ژانویه، در صورت پایبندی اعضای اوپک به برنامه کاهش تولید می‌توان انتظار ورود بازار به وضعیت کمبود عرضه را در نیمه ابتدایی سال جاری متصور بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی میزان ذخایر نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی برای اولین مرتبه در شش ماه گذشته طی ماه ژانویه به میزان 48 میلیون بشکه افزایش یافته و به 3/03 میلیارد بشکه رسیده است.

همچنین بر طبق این گزارش میزان پایبندی اعضای اوپک به برنامه کاهش تولید در ماه فوریه در سطح 91 درصد بوده و در صورت ادامه پایبندی اعضا به ارقام تعهد شده تا پایان ماه ژوئن می‌توان انتظار بروز کمبود عرضه‌ به میزان 500 هزار در بشکه در روز را  در بازار این محصول را متصور بود.

در این گزارش تصریح شده که میانگین تولید روزانه اوپک در مدت سپری شده از سال 2017 در سطح 31/9 میلیون بشکه بوده و این در حالی است که هدف مد نظر این سازمان برای تولید در فصل ابتدایی سال 32/2 میلیون تن اعلام شده بود. بر این اساس در صورت ادامه روند تولید در سطوح کنونی باید متنظر کاهش سطح ذخایز جهانی نفت خام باشیم.

بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی میزان تولید نفت خارج از اوپک در ماه فوریه افزایشی 90 هزار بشکه‌ای را در روز تجربه کرده است. افزایش تولید نفت در ایالات متحده در این مدت اثر کاهش تولید در دیگر نقاط را خنثی کرده است.

در گزارش اخیر آژانس همچنین پیش‌بینی رشد تقاضا برای نفت خام در سال جاری میلادی بدون تغییر نسبت به گزارش پیشین در سطح 1/4 میلیون بشکه در روز برآورد شده است.