پایان قیمت‌گذاری دولتی سنگ‌آهنی‌ها

12:35 - 1400/01/25
رئیس انجمن سنگ آهن ایران از برگزاری نشست مشترک مسئولان دولتی و نماینده‌های بخش خصوصی در حوزه سنگ آهن در خصوص رفع مشکلات این صنعت از جمله پایان قیمت‌گذاری دولتی خبر داد.

پیشنهاد قیمت‌گذاری از بورس کالا

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن عنوان کرد: در جلسه مشترک دولت و بخش خصوصی انجمن سنگ آهن ایران پیشنهاد قیمت‌گذاری سنگ آهن از طریق بورس کالای ایران را که قبلا مطرح شده بود دوباره ارائه داد.

تفاهم بورس کالا و انجمن سنگ‌آهن

در پی تعامل مشترک انجمن سنگ آهن و شرکت بورس کالای ایران در تفاهم نامه‌ای، فرمولی برای قیمت‌گذاری سنگ آهن تعیین شد که این فرمول بر مبنای قیمت‌های جهانی تنظیم شده است که در آن هزینه‌های حمل و نقل داخلی از قیمت مشخص شده تحویل درب معدن سنگ آهن کم می‌شود. رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در برابر این پرسش که آیا در این فرمول جدید، قیمت سنگ آهن دیگر تابعی از قیمت شمش فولاد خوزستان نخواهد بود؟ گفت: ما به دنبال واقعی شدن قیمت‌ها هستیم. به گفته قدیرقیافه اصلا نعمت‌زاده و سرقینی تمایلی به ورود به عرصه قیمت‌گذاری سنگ آهن ندارند و در جلسه مزبور هم از سوی معاون وزیر صنعت بر این موضوع تاکید شد.

زمان اجرایی شدن فرمول

این مقام مسئول در خصوص زمان اجرایی شدن این فرمول عنوان کرد: قرار بود که روند اجرایی این فرمول از بهمن‌ماه آغاز شود ولی فراز و فرودهای موجود در بازار سنگ آهن باعث شد اجرای آن در بورس کالا با تاخیر مواجه شود. از سوی دیگر باید برای عرضه هر محصولی در بورس کالا، یک سری قوانین و مقررات و الزاماتی در بورس کالا محقق شود، بنابراین اجرای این فرمول به سال آینده موکول شد.

عدم الزام شرکت‌های معدنی به بورس کالا

وی همچنین در خصوص الزام شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن مانند «گل‌گهر» و «چادرملو» برای عرضه محصول‎های خود در بورس کالای ایران گفت: هیچ الزامی برای عرضه محصول‌های شرکت‌های سنگ آهنی در بورس کالا وجود ندارد؛ اما از آنجایی که عرضه محصول‌های این شرکت‌ها در بورس کالا دستکم در حوزه تضمین پرداخت‌ها می‌تواند کمک کند،  آن‌ها می‌توانند به خوبی از این سازوکارها و تسهیلات بهره ببرند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز هفته گذشته از پایان قیمت‌گذاری دولتی در صنعت سنگ آهن خبر داده بود.