امضای قرارداد «خودرو» با ایتالیا و آلمان

12:17 - 1400/01/25
مدیرعامل ایران خودرو از امضای قرارداد تولید پلت فرم جدید با یک شرکت طراح ایتالیایی - آلمانی  در یک ماه آینده (ظرف ۲۰ روز آینده) خبر داد و گفت: این طراحی در قالب یک کنسرسیوم صورت خواهد گرفت.

 موتورهای آلمانی

هاشم یکه زارع در چهارمین همایش بین المللی خودرو ایران اظهار کرد: قرارداد طراحی پلت فرم جدید را 20 تا 25 روز آینده در قالب یک کنسرسیوم با یک شرکت طراحی ایتالیایی امضا خواهیم کرد که بزرگترین قرارداد پلت فرم در ایران خواهد بود. به گفته وی در این قرارداد، انتقال دانش فنی و بومی سازی مد نظر قرار دارد و نخستین موتور توسط کارشناسان ایرانی و آلمانی طراحی خواهد شد. دومین موتور توسط کارشناسان ایرانی و در کنار آلمانی‌ها طراحی می‌شود و طراحی سومین موتور نیز بدون حضور آلمانی‌ها و فقط با تاییدیه آن‌ها طراحی خواهد شد.

سهم ایران خودرو در بازار

یکه زارع با بیان اینکه در سال 2025 میزان تقاضای خرید خودرو در ایران و کشورهای همسایه به 6.7 میلیون دستگاه خواهد رسید، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این کشورها 5.8 میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد شد و باز هم 900 هزار دستگاه خودرو به این کشورها وارد خواهد شد. وی سهم ایران خودرو در بازار خودرو را ۵۲ درصد اعلام کرد و گفت: این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد خواهد رسید. تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۴ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که ۶۰۰ هزار دستگاه باید صادر شود.

گردش مالی تولید و خدمات

یکه زارع درباره مباحث مالی «خودرو» گفت: گردش مالی حاصل از تولید خودرو در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۰ میلیارد دلار و حاصل از خدمات ۱۴ میلیارد دلار بوده است که این ارقام در سال ۲۰۲۵ به ترتیب به ۵۱ میلیارد دلار و ۳۳.۵ میلیارد دلار خواهد بود. مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین امروز در پیامی به صنعتگران خودرو و قطعه ایران پیشنهاد کرد: در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو به شرکای خارجی بسته پیشنهادی ارائه کنند.