دورنمای صنعت بیمه از زبان رئیس کل

12:06 - 1400/01/25
 صنعت بیمه در حالی روزانه 45 میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌کند که نزدیک 700 میلیارد دلار سرمایه کشور تحت پوشش بیمه است. رئیس بیمه مرکزی اعلام کرده علاوه بر پیگیری دو لایحه «صندوق بیمه حوادث طبیعی» و «حذف مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه»، گسترش بیمه‌های عمر در برنامه کاری مقام سیاست‌گذار است.

خسارت روزانه

رئیس بیمه مرکزی در گفتگوی تلویزیونی برنامه اقتصاد ایران در شبکه پنج سیما از پرداخت روزانه ۴۵ میلیارد تومان خسارت بیمه خبر داد و تاکید کرد: پرداخت دیه، شرکت‌های بیمه را با مشکل مواجه کرده است.

لایحه صندوق حوادث

عبدالناصر همتی با بیان اینکه با توجه به حادثه خیز بودن ایران، لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی، می‌تواند در بیمه حوادث طبیعی انقلاب ایجاد کند، تصریح کرد: این لایحه در حال حاضر در مجلس تصویب شد اما به دلیل ایرادات شورای نگهبان هم اکنون در حال بررسی مشترک است.

گسترش بیمه عمر

به گفته وی با توجه به رشد ۵۰ درصدی بیمه‌های عمر نسبت به سال گذشته، بیمه مرکزی به دنبال گسترش بیمه‌های عمر در برنامه کاری است؛ به طوریکه در نخستین محله شرکت بیمه تخصصی عمر به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سرمایه تحت پوشش

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص جمع سرمایه تحت پوشش بیمه نیز تاکید کرده است: ۷۰۰ میلیارد دلار از سرمایه کشور در بخش‌های مختلف تحت پوشش بیمه قرار دارد که نیاز به پوشش اتکایی دارند و این در حالی است که در دوران پسابرجام همکاری‌های بین المللی خوبی با شرکت‌های بیمه اتکایی مطرح جهان در حال شکل گیری است.

لایحه حذف مالیات

همتی با بیان اینکه در حال حاضر بیمه‌گذاران باید برای خرید بیمه‌نامه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند که اگر حذف شود بیمه ارزان‌تر می‌شود، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های وزیر اقتصاد و تصویب لایحه در مجلس به زودی شاهد حذف مالیات خواهیم بود. این در حالی است که بر مبنای اهداف راهبردی تا پایان برنامه ششم، ضریب نفوذ بیمه باید به ۳.۵ درصد برسد.