افزایش 3دلاری قیمت گاز مایع

12:01 - 1400/01/25

پلاتس: روند رو به رشد قیمت گاز مایع در خاورمیانه و شرق آسیا در پایان هفته ادامه یافت.

بر این اساس قیمت محموله‌ها پروپان تحت قرارداد فوب خلیج فارس با رشدی سه دلاری به 503 دلار در هر تن رسید. محموله‌های بوتان نیز با همین میزان افزایش قیمت 576 دلار را تجربه کرد.

همچنین در قراردادهای سی اف آر ژاپن نیز شاهد رشد دو دلاری قیمت پروپان و بوتان بودیم در قراردادهای حمل ماه فوریه بودیم. این دو محصول به ترتیب به قیمت 521 و 594 دلار رسیدند. در این میان با نزدیک‌تر شدن به پایان فصل سرما، قیمت این محصولات در قراردادهای حمل ماه مارس قیمتی پایین‌تر را به خود می‌بیند.

فعالان بازار گاز مایع در خاورمیانه در انتظارند تا قیمت قراردادهای مدت دار ماه فوریه از سوی شرکت آرامکو اعلام شود تا تحت تاثیر این قیمت، نرخ گذاری محصولات خود را برای بارگیری در ماه فوریه و مارس انجام دهند. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت اعلامی از سوی آرامکو برای پروپان به مزان 495 تا 515 دلار برای ماه فوریه باشد. انتظار می‌رود بوتان نیز 80 تا 100 دلار بالاتر از این میزان قیمت گذاری شود. در این میان کمبود عرضه در منطقه خاورمیانه، قیمت‌ها در شرق آسیا را نیز بالا برده است. در عین حال شروع تعطیلات سال نو در چین منجر به کاهش سطح فعالیت‌ها در این منطقه شده است.