دیده‌بان بورس سه‌شنبه (28 دی)

11:49 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (28 دی)

تقویم آتی‌نگر

زورآزمایی نقدینگی: گمانه‌زنی‌ها از تزریق نقدینگی از سوی حقوقی‌های بزرگ بازار در حالی تقویت شده که همین نوسانات قیمت سهام را افزایش داده است. بنابراین، دنباله‌روی از جهت نقدینگی، نقش تحلیل را کم‌رنگ‌تر کرده است. در این شرایط، معاملات سهام زیرمجموعه حقوقی‌های بزرگ بازار به دقت از سوی معامله‌گران رصد می‌شود که در صورت همراهی نقدینگی می‌تواند منجر به صف‌های خرید شود. در این میان، باید ریسک ورود به این سهام را در صورت تقلیل توان نقدینگی در نظر گرفت.  

خیز لیزینگی‌ها با یک خبر: نمادهای لیزینگ روز گذشته با انتشار خبری مبنی بر درخواست تجدید نظر بانک مرکزی در نرخ سود به صورت دسته‌جمعی صف خرید شدند. دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران در مصاحبه‌ای با «دنیای بورس» به بررسی اثر این موضوع بر لیزینگی‌ها پرداخته است. با وجود ارائه چشم‌انداز مثبت برای این گروه، سرعت اثرگذاری این عوامل و امکان تغییر ساختار لیزینگ‌ها از سوی کارشناسان مورد تردید است. به نظر می‌رسد باید احتیاط بیشتری به خرج داد تا اسیر موج‌سواری بورس‌بازان در این گروه نشد و احتمال شتاب بیشتر رشد قیمت‌ها نسبت به سودآوری آنها را لحاظ کرد.

روزهای حساس گروه خودرویی: روز گذشته، نمادهای خودرویی در حالی با نزدیک شدن به سقف‌های مقاومتی به محدوده منفی رفتند که حمایت‌های قابل توجهی به ویژه در ساعات پایانی بازار از سوی حقوقی‌ها در شرکت‌های لیدر این گروه انجام شد. امروز باید دید که ادامه حمایت حقوقی‌ها می‌تواند منجر به عبور از سطوح مقاومت قیمت‌ها شود یا خیر. امری که عدم تحقق آن، امکان ریزش بیشتر قیمت سهام خودرویی را افزایش می‌دهد.

صورت‌های مالی بازارسازها: تنها سه روز تا پایان مهلت قانونی ارسال گزارش‌های فصل پاییز شرکت‌ها باقی مانده است که بسیاری از نمادهای مهم، از جمله خودروسازان اصلی نظیر «خساپا»، «خودرو»، «خپارس»، «خکاوه» و «خاور» هنوز گزارش مالی نداده‌اند. در سمت دیگر، نزدیک شدن به پایان هفته طبق وعده مقامات احتمال ارائه صورت‌های مالی بانک‌های ملت و تجارت را افزایش می‌دهد.

 

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. نوسان صفر شاخص بورس

در معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران رشد بسیار اندک 11 واحدی را تجربه کرد که دلیل عمده آن تقابل دو رویکرد معامله‌گران حقوقی بود. گروهی که به دلایل مختلف به خرید سهام پرداختند، اما بخشی دیگر از حقوقی‌ها به دنبال جبران کمبود نقدینگی فراوان فروشنده سهام شدند. در نتیجه این امر، با وجود نوسانات ملموس در سهام مختلف، برآیند تغییرات شاخص کل بسیار محدود شد.

2. ریسک نفت در سال 2017

به دنبال توافق کشورهای اوپکی و غیراوپکی برای کاهش تولیدات از ابتدای سال جاری میلادی، بسیاری از معامله‌گران نسبت به آینده این بازار خوش‌بین شدند و رشد قیمت‌ها را شاهد هستیم. روز گذشته اما، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد هرچند نیمه نخست 2017 می‌توان شاهد متعادل شدن عرضه و تقاضا بود، اما احتمال بازگشت تولیدکنندگان نفت در نیمه دوم سال می‌تواند نوسان بازار نفت را تشدید کند. وزیر نفت عربستان اما ادامه کاهش تولیدات در نیمه دوم 2017 را بدون توجیه خواهند. این رویکردهای متفاوت ریسک قیمت نفت را در آینده نشان می‌دهد که باید سهامداران به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

3. تعدیل مثبت مطمئن در «شخارک»

همانطور که «دنیای بورس» ابتدای دی پیش‌بینی کرده بود، پتروشیمی خارک آمادگی کامل برای تعدیل مثبت سودآوری را داشت. بر این اساس، در اصلاحیه پیشبینی بر اساس عملکرد 9 ماهه، سود خالص «شخارک» با 12 درصد افزایش اعلام شد. رشد نرخ فروش محصولات دلیل اصلی تعدیل سود این شرکت بوده است. به نظر می‌رسد پیشبینی «شخارک» برای تحقق سودآوری تا حدودی محتاطانه در نظر گرفته شده که این موضوع در مفروضات فروش و همچنین خرید مواد اولیه قابل مشاهده است.

4. آخرین تحولات توسعه‌ای «شپدیس»

مدیر مالی پتروشیمی پردیس در گفت‌و‌گویی با «دنیای بورس» اعلام کرد که فاز سوم تولید آمونیاک و اوره از پایان سال جاری با واحد آمونیاک به بهره‌برداری می‌رسد و اردیبهشت 96 نیز فاز اوره راه‌اندازی می‌شود. علی اسکویی همچنین اعلام کرد در سال جاری تا کنون مشکل قطع گاز نداشته‌اند و در ادامه نیز تابع تصمیمات وزارت نفت خواهند بود.

5. طرح‌های کیفی «شاوان» زیر ذره‌بین

مدیر روابط عمومی پالایشگاه نفت لاوان در گفت‌وگویی با «دنیای بورس» از وضعیت طرح‌های توسعه‌ای این شرکت پرده برداشت. بر این اساس، «شاوان» تولید گازوئیل یورو4 را از اردیبهشت سال جاری آغاز کرده و قرار است تا پایان سال تولید سوخت جت و بنزین نیز وارد تولید می‌شوند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

افت گروه کاشی و سرامیک طبق انتظار

پرونده معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی‌ها در حال بررسی

رشد سکه به پشتوانه اونس طلای جهانی

عقبگرد 59 درصدی «چکارن» از پیش‌بینی قبلی

افت 12 درصدی «کاذر» در یک روز

گشایش‌های برجامی پست بانک ایران

زمان مجمع افزایش سرمایه «ذوب»

تحرکات مثبت فولاد و سنگ آهن جهانی