دو مرجع بین‌المللی پیش‌بینی کردند: آمریکا تا سال 2030 صادرکننده انرژی می‌شود

تغییر آرایش نقش آمریکا در بازار نفت

11:42 - 1400/01/25
در حالی که آمریکا طی سال‌های اخیر عنوان «بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت و مصرف‌کننده انرژی» جهان را یدک می‌کشیده است، آخرین گزارش‌ اداره اطلاعات انرژی آمریکا از چشم‌انداز انرژی این کشور نشان می‌دهد آمریکا در سال‌های آینده به صادرکننده انرژی تبدیل خواهد شد. علاوه بر این آژانس ‌بین‌المللی انرژی نیز طی گزارشی پیش‌بینی کرده صادرات نفت و مایعات سوختی آمریکا تا سال 2030 به بیش از 15 میلیون بشکه در روز خواهد رسید

نشریه تحلیلی میس (Mees) در بررسی این موضوع می‌نویسد:«رشد صادرات آمریکا به معنی قطع واردات این کشور نیست.» بر اساس این گزارش، در نگاه اول تاثیر برداشته شدن قانون منع صادرات نفت آمریکا که در سال 2015 رخ داد چندان مشخص نبود و بسیاری از کارشناسان تاثیر آن را در کاهش مازاد عرضه نفت خام در این کشور می‌دانستند. اما در حال حاضر با گذشت حدود دو سال از تصویب این قانون، زوایای دیگری از آن نمایان شده است.
در سال 2016 با وجود اینکه تولید نفت در آمریکا در مسیر کاهشی قرار داشت، اما حجم صادرات نفت این کشور رشد چشمگیری داشته است. افزایش تولید داخلی این کشور در پی وقوع انقلاب شیل و کاهش تقاضا برای نفت موجب افت واردات نفت آمریکا و افزایش صادرات این کشور شده است. از سویی رشد فزاینده مقاصد صادراتی نفت خام آمریکا از موضوعات مورد توجهی است که می‌تواند در سال‌های آینده بازار نفت آسیا و اروپا را تحت تاثیر قرار دهد. آمریکا در سال جاری به 12کشور جهان نفت خام صادر کرده است. درعین حال پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت به دنبال رشد قیمت نفت در دو ماه اخیر، روند افزایش صادرات آمریکا افزایش یابد. چراکه در کنار احتمال کاهش صادرات نفت اوپک به دلیل توافق برای کاهش تولید، شاهد اقتصادی شدن تولید نفت در آمریکا و افزایش توان این کشور برای صادرات خواهیم بود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

تغییر آرایش نقش آمریکا در بازار نفت18تغییر آرایش نقش آمریکا در بازار نفت17