تدابیر وزارت نفت برای صنایع پایین‌دستی

11:36 - 1400/01/25
پتروشیمی پردیس با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 800 میلیارد تومانی در حالی تا پایان سال‌جاری افتتاح می‌شود که وزیر نفت تاکید کرده تخفیف‌ها و حمایت‌های ویژه‌ای را برای حمایت از فعالان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نظر گرفته است.

بیژن زنگنه؛ وزیر نفت در مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب (میاندوآب- تبریز) با بیان لزوم جایگزینی خام‌فروشی و تبدیل محصول‌های نهایی در صنعت پتروشیمی گفت: لازم است زنجیره صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کشور راه‌اندازی شود.

وی با اشاره اینکه راه‌اندازی این پروژه باعث می‌شود وابستگی پتروشیمی تبریز از سوخت گران کاهش پیدا کرده و قیمت خوراک در این مجتمع بزرگ غرب کشور نصف شود، گفت: پلاستیک در شرایط کنونی دنیا یعنی طلا و از این رو باید زنجیره صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کشور راه‌اندازی شود تا بتوانیم به جای خام‌فروشی، محصول نهایی را تولید و صادر کنیم.

زنگنه با اشاره اینکه عراق، مقصد مناسب فروش محصول‌های پتروشیمی ایران است، تصریح کرد: باید از این فرصت استفاده کامل را ببریم و با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی که اشتغال زیادی را هم به دنبال دارد، اقتصاد کشور را در این حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم.

به گفته وزیر نفت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که گاز را به محصول‌های نهایی پتروشیمی تبدیل کنیم که در همین راستا وزارت نفت تخفیف‌ها و حمایت‌های ویژه‌ای را برای حمایت از فعالان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نظر گرفته است.

همچنین غلامرضا سلیمانی؛ مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به کلنگ‌زنی پروژه‌ «پتروشیمی شیراز»؛ سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد تومانی در ماه‌های گذشته، آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب در روز جاری و نیز افتتاح «پتروشیمی پردیس»؛ سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 800 میلیارد تومانی تا پایان سال‌جاری گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در راستای اقتصاد ملی ناشی از تفکر اقتصاد مقاومتی در کشور است.