دیده بان بورس 17 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | جذابیت دوباره؟

15:06 - 1400/01/21
اگرچه برخی نسبت به جذابیت دوباره بازار سهام بدون منطق بنیادی هشدار می‌دهند اما اکنون همزمان قطار عرضه اولیه‌ها نیز از راه رسید.
پیش بینی بورس امروز | جذابیت دوباره؟

دنیای بورس | مقاومت روانی شاخص‌کل در معاملات روز گذشته فروریخت تا نماگر بازار بتواند تا ارتفاع یک میلیون و 523 هزار واحد بالا بیاید. به این ترتیب از کف شاخص کل در 20 آبان ماه، دماسنج بازار بیش از 300 هزار واحد رشد داشت و به این ترتیب در کمتر از یک ماه بازدهی بورس به حدود 25 درصد رسید. ارزش معاملات خرد در محدوده 20 هزار واحد قرار دارد که نشان از پویایی بازار دارد.

در شرایطی که بازارهای موازی نیز تحرک خاصی نداشته‌اند، بورس پذیرای سرمایه‌های خُرد مردم شده است. اگر چه در ماه‌های گذشته اعتماد سرمایه گذاران به واسطه ناهماهنگی مسئولان از دست رفت ، اما اکنون نه به واسطه اقدامات حمایتی بلکه به خاطر شرایط بورس و اصلاح سنگین و رسیدن قیمت‌ها به محدوده جذاب، این اعتماد در حال بازسازی است.

حالا در روزهایی که بورس دوباره برای سرمایه‌گذاران جذاب شده است، قطار عرضه اولیه‌ها هم از راه رسیده است. از یک سو از امروز و به مدت 10 روز سهام در دست انتشار شرکت بیمه اتکایی سامان (سهامی عام در شرف تأسیس) با نماد “اتکاسا” ، از طریق بازار سوم فرابورس ایران، به روش ثبت سفارش و با قیمت 500 ریال، پذیره نویسی می‌شود.

از سوی دیگر  سهام مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن در نماد «وکبهمن» برای اولین بار عرضه خواهد شد. ثبت سفارش در این نماد فردا از ساعت 13 تا 17 و تخصیص آن در روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

همچنان روز چهارشنبه 12 درصد شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در نماد «بوعلی» برای اولین بار عرضه خواهد شد. میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه پس از ریزش سنگین بورس، افت قابل توجهی داشته است که نشان می‌دهد بخشی از سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس مردد هستند.

عبور پرقدرت شاخص‌کل از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد نشانگر افزایش قابل توجه تقاضا در بازار است. بخشی از این تقاضا از ترس جاماندن دوباره از روند سودده بورس است، این گروه از افراد ممکن است همچنان به صورت چشم بسته دست به انتخاب سهام بزنند.

بخشی از سهامداران نیز به آینده اقتصاد ایران امیدوار هستند و با فکر بهبود صادرات نفت و تسهیل صادرات و واردات، انتظار دارند عملکرد شرکت‌ها ارتقا یابد.

بخشی نیز اعتقاد دارند با توجه به افزایش قیمت کامودیتی‌ها و از سوی دیگر ثبات نسبی در فاکتورهای تعیین کننده اقتصادی در کشور، گزارش‌های آتی شرکت‌ها درخشان باشد. در هر حال با ورود شاخص‌کل به کانال جدید و نزدیک شدن به مرز یک میلیون و 600 هزار واحد، دور از انتظار نخواهد بود که حجم عرضه‌ها افزایش یابد.

اگر حجم تقاضا را ثابت در نظر بگیریم، ممکن است برای مدتی دماسنج بازار در همین محدوده نوسان کند یا اصلاح مقطعی داشته باشد. اما اگر رکود و تعطیلی بازارهای موازی ادامه داشته و نقدینگی بیشتری به بورس تزریق شود، می توان چشم‌اندازهای روشنی برای آن متصور بود. 

بازگشایی بازارهای جهانی با نوسان خاصی همراه نبوده است. هر اونس طلا در محدود 1842 دلار در حال معامله است، هر بشکه نفت برنت همچنان در کانال 49 دلار قرار دارد. مس با کاهش نیم درصدی در محدوده 7716 دلار در حال نوسان است و روی نیز در مرز 2744 دلار داد و ستد می شود. دلار در بازارا متشکل ارزی، صرافی بانک ملی و بازار آزاد در کانال 25 هزار تومان قرار دارد. هر قطعه سکه نیز روز گذشته در محدوده 12 میلیون تومان نرخ گذاری شد.