نقشه نیمروز 24 آبان 99

تحلیل بورس امروز | روزهای آینده

14:58 - 1400/01/21
بعد از مدت‌ها امروز تعداد صف های خرید به قدری بالا رقت که برخی معتقدند با توجه به مولفه میتوان امیدوارکننده روزهای آتی را به نظاره نشست.
تحلیل بورس امروز | روزهای آینده

دنیای بورس | بعد از روزهای متمادی که شاخص‎‌کل قرمزپوش بود بازار امروز توانست رشد قابل توجه 2.17 درصدی را به ثبت برساند و برای دومین روز پیاپی، جامه سبز به تن کند. امروز برای نخستین بار زمان پیش گشایش بازار به یک ربع کاهش یافت تا چیدمان سفارش‌ها تاثیر کمتری بر جو روانی بازار داشته باشد. نکته قابل توجه بازار امروز این بود که بعد از مدت‌ها تعداد نمادهایی که صف خرید داشتند از تعداد نمادهایی که در کف قیمتی معامله می‌شدند پیشی گرفت به گونه‌ای که در انتهای بازار، بیش از 270 سهم صف خرید داشتند و نمادهایی که صف فروش داشتند با ریزش قابل توجه به حدود 180 سهم رسید.

سبزپوشی بازار در دو روز اخیر نه به دلیل حمایت‌های حقوقی‌ها و وعده و وعیدها بوده است و نه به خاطر اخبار امیدوارکننده سیاسی یا افتصادی. به عبارت دیگر، رشد شاخص در دو روز کاری اخیر به دو دلیل عمده صورت گرفته است. نخست آن که نه در حوزه اقتصاد کلان و نه در حوزه بازار سرمایه تصمیم جدیدی گرفته نشده است و همین مسئله کمک می کند بازار روند منطقی به خود بگیرد. در هفته گذشته بحث افزایش نرخ سود سپرده بانکی مهم‌ترین ریسک بازار تلقی میشد که تب این خبر در روزهای گذشته فروکش کرده است و فعلا خبر خاصی از سمت بانک‌ها مخابره نشده است.

اما دلیل عمده دیگر به جذاب شدن قیمت‌ها باز می‌گردد. این روزها حقیقی‌ها بازیگر اول بازار هستند و با خریدهایی که انجام می دهند بازار را به سمت سبزپوشی هدایت می کنند. بیش از 90 درصد خریدها در اغلب نمادهای شاخص‌ساز امروز توسط حقیقی‌ها انجام شد و این موضوع بیانگر تمایل این گروه به سرمایه گذاری مجدد در بورس دارد. ناگفته نماند که بخشی از این خریدها توسط افراد نوسان‌گیر انجام می شود و این گروه از افراد نیز با اولین نشانه‌ها از افزایش عرضه‌ها در بازار، با سود مختصر دست به فروش می زنند. ارزش معاملات خرد امروز همانند روز چهارشنبه به بیش از 7 هزار میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز و با تداوم صف خرید در بسیاری از نمادها حجم و ارزش معاملات بر روی نمادها عدد قابل توجهی نبود. «خودرو» همانند روزهای گذشته بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و این در حالی است که با توجه به صف خرید چند صد میلیونی، فقط نزدیک به 400 میلیون سهم از ایران خودرو دادوستد شد. در سمت دیگر نیز مطابق معمول، «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند. «ومعادن» نیز دیگر نمادی بود که توانست حجم و ارزش معامله قابل توجهی داشته باشد. بعد از توقف نزدیک به 40 روز شرکت توسعه معادن و فلزات، بازگشایی این نماد با افت نزدیک به 15 درصدی همراه بود و این  در شرایطی است که در زمان بازگشایی نزدیک به 60 درصد فروش‌های این نماد توسط حقوقی‌ها انجام شده بود.

در نهایت در روزی که بازارهای موازی نوسان خاصی نداشتند، نماگر بازار با رشد 26 هزار واحدی تا میانه‌های کانال یک میلیون و 200 هزار واحد بالا آمد.