نظر سنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | همه چیز بعد از انتخابات 2020

14:54 - 1400/01/21
این هفته بورس چه مسیری را انتخاب می‌کند. مهمترین عامل اثرگذار بیرونی انتخابات 2020 از دید کارشناسان و فعالان بازار سهام میتواند از اواسط هفته مسیر متفاوتی برای بورس و فرابورس شکل دهد.
پیش بینی بورس هفته | همه چیز بعد از انتخابات 2020

دنیای بورس | معاملات بورس تهران در اولین هفته آبان ماه با عقب نشینی 8/8 درصدی نماگر اصلی بازار به پایان رسید .به این ترتیب یکی از زیان بارترین هفته های بورس از شروع تاریخ ریزش قیمت  عمومی سهام در سال جاری ثبت شد.هر چند عقب نشینی معامله گران در غالب سهام منجر به خروج نقدینگی قابل توجهی از بورس شد.

با این حال فشار فروش در ساعات پایانی روز چهارشنبه بعد از افت های سنگین اخیر تا حدی فروکش کرد امری که می تواند نشان از بازگشت تعادل به بازار داشته باشد.

در این میان عمده کارشناسان و سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» نیز روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی نوسان ارزیابی کرده اند.البته مجموعا بیش از 50 درصد کارشناسان و سهامداران مزبور روند کم نوسان و نزولی را پیش روی بازار پیش بینی کرده اند.امری که نشان از ابهاماتی دارد که احتمالا تحلیل پذیری در بورس را تحت تاثیر قرار داده است.

کارشناسان په پیش بینی از بازار سهام می‌کنند

صعودی : 44 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی سایت «دنیای بورس» ، روند بازار سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این کارشناسان معتقدند افت اخیر قیمت سهام بار دیگر توجهات را به بازار سهام جلب خواهد کرد.

به عبارتی ریزش قابل توجه قیمت درغالب سهام فرصت مناسب ورود برای معامله گران را به وجود آورده است.زمینه این اقبال و ورود مجدد معامله گران به بورس را گزارش های عملکرد مهرماه شرکت ها به ویژه در گروه های کالایی و بزرگتر بازار می تواند فراهم می کند.کاهش قیمت سهام و افزایش سودآوری شرکت ها نسبت قیمت به درآمد سهام را به حدود نیم این نسبت از زمان اوج بازار سهام رسانده است.

از سویی نیز چشم انداز تورمی موجود در بازار نیز در ایجاد تقاضای سهام موثر خواهد بود.در کنار این موضوعات ها افزایش  قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی به ویژه مس نیز از نگاه سهامداران دور نخواهد بود.سطوح بالای نرخ ارز نیز در شرایطی که بیش از نیمی از شرکت های فعال در بورس تهران وابسته به صادرات هستند ، نیز یک عامل حمایت کننده قوی به شمار می رود.در این میان سیاست گذار نیز در راستای بهبود برخی قوانین جدید و قدیمی بازار برآمده است که در صورت عملی شدن در بازگشت اعتماد به بورس بسیار موثر خواهد بود.

از نگاه این تحلیلگران نتایج انتخابات آمریکا و برآیند پیش بینی ها از نتایج آن در ریزش اخیر بورس پیشخور شده است و بر این اساس انتخابات هر کدام از نامزدها نمی تواند در این سطوح قیمتی تاثیر قابل چندانی در محاسبات معامله گران و خروج آنها داشته باشد.همین اساس ، چندان بعید نیست بورس تهران در روهای آتی شاهد صعود قیمت سهام به خصوص در گروه های کالایی و بزرگتر بازار باشد.

کم نوسان: 28  درصد از کارشناسان حاضر در این نظر سنجی معتقدند جو عمومی بازار سهام در هفته جاری، کم نوسان خواهد بود.این کارشناسان معتقدند که ارزش داد و ستدها افت قابل توجهی پیدا کرده است و به نظر نمی رسد سطوح نقدینگی در هفته جاری در بازار تغییر محسوسی پیدا کند.این امر به نوسان اندک شاخص کل منجر خواهد شد.

بخشی از دلیل این موضوع به ابهامات موجود در بازار سهام بر میگردد.جایی که نتایج انتخابات آمریکا در هاله ابهام است و با توجه به تعدد نظرسنجی ها و تجربه سال 2016 نمی توان آن را چندان پیش بینی کرد ، تا زمان مشخص شدن نتایج این کارزار انتخاباتی بورس در مسیر کم نوسان حرکت خواهد کرد.پس از مشخص شدن نتایج حداقل در کوتاه مدت مسیر مشخص تر خواهد بود و بر همین اساس بسیاری سهامداری را در بازار به تعویق انداخته اند.

بخشی دیگر از دلایل تعادل و کم نوسانی بورس از  نگاه این دسته از کارشناسان تجربه نزول اخیر قیمت ها و نقش مقام ناظر در این بازه زمانی است که به طرز محسوسی بی اعتمادی را به بورس تحمیل کرده است.این امر در شرایطی که بسیاری از سهام حتی با سطوح نرخ دلار کمتر از رقم کنونی نیما به لحاظ بنیادی جذاب هستند،مانع از تشکیل تقاضا خواهد شد.بر این اساس احتمالا بازار در دومین هفته آبان ماه در مسیر متعادل حرکت کند.

نزولی: 28 درصد کارشناسان حاضر در این نظر سنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را نزولی عنوان کرده اند.این کارشناسان معتقدند بازار در غالب سهام به دلیل هیجان و نگرانی مستعد ریزش سهام است و از این رو همچنان افزایش عرضه سهام و اصلاح در بازار وجود خواهد داشت.

به خصوص آنکه به نظر می رسد نگاه سهامداران به سوی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا،اصلاح نرخ دلار و تورم و به تبع آن افت قیمت سهام است(فارغ از درستی یا نادرستی موضوع ).از این رو تشکیل صفوف عرضه در روزهای پایانی مانده به انتخابات سهامداران را به سوی خروج از بورس سوق می دهد و احتمالا شاخص از سطوح فعلی نیز عقب نشینی کند.

سهامداران چه پیش بینی از بازار سهام دارند؟

صعودی: 46 درصد سهامداران حاضر در این نظر سنجی روند عمومی قیمت سهام طی روزهای آینده را صعودی پیش بینی کرده اند.این معامله گران  اصلاح قابل توجه اخیر قیمت ها ، محتوای منایب گزارش مهرماه غالب شرکت ها و چشم انداز تورمی موجود در اقتصاد کشور را مهمترین عامل بازگشت سهام به مدار صعود عنوان کرده اند.

کم نوسان:27 درصد سهامداران شرکت کننده در این نظرسنجی روند معاملات بورس در هفته جاری  را با نوسان کم قیمت ها پیش بینی کرده اند.این معامله گران همانند کارشناسان معتقدند در فضای کنونی بورس به دنبال عامل حمایتی جدی تر و یاشاید تعیین تکلیف برخی موضوعات در بورس است و به همین به نظر می رسد تا زمان پیدا شدن یک عامل حمایتی از بازار و رفع ابهامات از برخی موضوعات سیاسی و اقتصادی ارزش داد و ستد ها کاهش یابد و شاخص بورس در مسیر کم نوسانی حرکت کند.

نزولی: 27 درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی «دنیای بورس» ، معاملات این هفته را نزولی پیش بینی کرده اند. این سهامداران می گویند هنوز هم در بسیاری از سهام معامله گران مترصد خروج از معاملات هستند و بر همین اساس از کوچکترین فرصت موجود در بازار در صدد خروج استفاده خواهند کرد .از سویی بسیاری از سهامداران ترجیح می دهند پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بازار خارج شوند، بر همین اساس تحت تاثیر عرضه معامله گران معاملات این هفته نزولی دنبال خواهد شد.