وزیر صمت: نرخ گازوئیل امسال افزایش نمی یابد/ احتمالات درباره سال آینده

12:16 - 1400/01/21
بعد از اعلام افزایش نرخ جدید بنزین، بسیاری منابع غیررسمی از سناریوی اصلاح قیمت گازوئیل هم خبر میدانند. اما یک روز پس از نرخ جدید بنزین، شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا تاکید کرد نرخ جدید گازوئیل فعلا افزایش نمی یابد. حالا اما وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید کرده نه تنها قیمت گازوئیل، بلکه هر کالای دیگر افزایش نخواهد یافت.
وزیر صمت: نرخ گازوئیل امسال افزایش نمی یابد/ احتمالات درباره سال آینده

به گزارش «دنیای بورس»، رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ برنامه دولت درباره قیمت گازوئیل اظهار کرد: همان‌طور که رییس‌جمهوری گفتند دولت، دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی هیچ افزایش قیمتی درباره گازوئیل و هر کالای دیگری نخواهند داشت. پیش تر هم شورای عالی اقتصادی سران قوا در نخستین روز بعد از اعلام نرخ جدید بنزین، در تصمیمی از عدم افزایش قیمت کنونی گازوئیل خبر داده بود.

وی در مورد این‌که آیا احتمال افزایش نرخ گازوئیل در سال آینده وجود دارد؟ گفت که باید در این باره در زمان خودش بحث کرد. البته ماهیت شرایط گازوئیل با بنزین متفاوت است. خود من حساسیتم نسبت به گازوئیل بیشتر است چون در حمل و نقل و کشاورزی و تولید تاثیرگذار است. مصرف گازوئیل بیشتر از بنزین بوده و به همین دلیل متناسب با آن درباره نرخ گازوئیل با حساسیت بیشتری تصمیم‌گیری خواهد شد. برخی از منابع خبری و ناظران بازار معتقدند اگر چه حامل های انرژی تا پایان امسال بعید است سناریوی افزایش قیمتی را پشت سر بگذارند اما به واقع به صورت اجبارناپذیری، اصلاح قیمت حامل های انرژی از سال آینده در بودجه لحاظ خواهد شد، زیرا دولت در مقام فعلی فشار تحریم ها و تنگنای درآمدر ارزی چاره ای جراحی عمیق در اصلاحات قیمتی ندارد. البته اقتصاددانان اگر چه با منطق اصلاح قیمت ها با تاکید ضروروت اصلاح قیمت کنونی حامل های انرژی در ایران و تنظیم و تعادل بازار از طریق عرضه و تقاضا اعتقاد دارند اما با نحوه اجرای آن، میزان دخالت های بعد سیاست گذار یا تصمیم ساز (مقام دولت) و زمان اجرای آن با دولت اتفاق نظر مشترکی ندارند.